Know How

Strony internetowe

Decydować, żeby nie żałować – czyli strona twoich marzeń!

Katarzyna Natkaniec

Któż nie zna uczucia złości, gdy po skończonym dziele mówi sobie: „Trzeba to było zrobić inaczej”?

Pół biedy, gdy zmiana nie wiąże się z wydaniem pieniędzy, gorzej, gdy pociąga za sobą poważne wydatki. Jeśli chcesz uniknąć takiej sytuacji, przeczytaj poniżej, o czym zawczasu powinieneś pomyśleć i zadecydować.

 

Są takie usługi, które po prostu się zleca. Są jednak również takie, których dobre wykonanie nie jest możliwe bez pełnego zaangażowania klienta. Jednym z nich jest strona internetowa.

Jeśli chcesz by naprawdę była twoja, odpowiadała na zapotrzebowania twoich klientów, pozostawiała w tyle twoją konkurencję, spełniała funkcje, które są niezbędne dla twojej firmy, sprostała wymaganiom, które stawia twoja działalność, musisz zaangażować się w jej tworzenie. Inaczej się nie da.

Brzmi groźnie, ale nie musi być trudno. Znajdź zaufanego wykonawcę i przygotuj się na długie rozmowy. Pamiętaj, że to twój sprzymierzeniec. On także chce stworzyć dobry produkt, a skomplikowane poprawki nie są również w jego interesie.

Dobry twórca strony dysponuje narzędziami, które waszą współpracę ułatwią. Przechodził przez to wielokrotnie i wie co zrobić, by wszystko przebiegało płynnie i bez zakłóceń, ale wymaga to zaangażowania obu stron. Nawet jeśli twoja wizja strony nie jest jeszcze w 100% gotowa zespół specjalistów zada Ci pytania i naprowadzi na problemy, z którymi musisz się zmierzyć. (Szczegółowe informacje o tym na czym polega współpraca przy tworzeni strony znajdziesz tutaj).

 

Od czego warto zacząć?

Od podstaw.

Chociaż to brzmi jak banał, podczas pracy nad stroną powinieneś pamiętać, co przyświeca Ci w prowadzeniu biznesu. Jaka jest misja i wizja twojej firmy. Do tych wartości przyzwyczajasz swoich klientów, a to znaczy, że strona, na którą kiedyś trafią również powinna im odpowiadać. Chcesz być postrzegany jako specjalista, czy może tworzysz wokół własnego biznesu aurę przyjaznej przystani. To wszystko ma znaczenie od etapu makiety i projektu designu, poprzez funkcjonalności, które udostępnisz klientowi, system zarządzania treścią, aż po sposób, w jaki zabezpieczysz swoją stronę. (Dlaczego strona jest ważna dla biznesu?)

Na stałe zagoszczą w twojej skrzynce wiadomości od account managera. Za jego pośrednictwem będziesz się porozumiewał z wykonawcą. On jest odpowiedzialny za przekazywanie twoich życzeń poszczególnym specjalistom. Zada niezbędne pytania, tak by nic nie zostało na poszczególnych etapach pominięte. Zadba o to, byś został dobrze zrozumiany. Wytłumaczy dostępne opcje i mechanizmy działania strony.  Nie bój się narzędzi, których używanie Ci zaproponuje. On wie najlepiej, czy zdadzą egzamin.

 

Zaczniecie od makiety. To szkielet, na którym zbudowana zostanie cała koncepcja (tutaj znajdziesz listę pytań, które na tym etapie warto sobie zadać). Potem przejdziecie do wytycznych związanych z przygotowaniem designu. Na tych etapach ciągle jeszcze możesz rozważać różne możliwości i rozwiązania. Zanim do pracy przystąpi programista cała koncepcja musi być gotowa. Zatwierdzenie makiety i projektów kończy etap, na którym wprowadzanie zmian jest jeszcze bezproblemowe. Potem będzie to dużo trudniejsze, a w przypadku niektórych funkcjonalnych zmian, być może nawet niemożliwe, a na pewno kosztowne.

Niestety, nawet najlepiej zaprojektowana i przemyślana strona nie osiągnie sukcesu, jeśli nie zadbasz o pewne szczegóły, które ułatwią internautom trafienie na nią. Chodzi oczywiście o pozycjonowanie. Nie ma gotowej recepty na to, co należy zrobić, by strona znalazła się na stałe na pierwszym miejscu w wyścigu o laur Googla i innych wyszukiwarek. Dzieje się tak ze względu na zmieniające się, co jakiś czas, algorytmy wyszukiwarek, ulegające modzie i trendom zachowania użytkowników, a nawet wydarzenia, czy specyfikę funkcjonowania branży, której dotyczy biznes. Nie popadajmy jednak w sceptycyzm.  Coś da się zrobić, a przede wszystkim istnieją działania niezbędne, by do takiego wyścigu w ogóle móc przystąpić.

 

Wyszukiwarki.

Content. Od niego bardzo dużo zależy. Nie pozostawiaj tego przypadkowi. To ty posiadasz najlepszą wiedzę o swoich klientach. Postaraj się by treści, które zamieścisz na stronie były skierowane właśnie do nich, by odpowiadały na pytania, z którymi zwrócą się do internetowej wyszukiwarki.

Wartościowy content będzie siłą twojej strony. Przełoży się bezpośrednio na dobre miejsce w wyszukiwarkach. Jeśli przy jego tworzeniu korzystasz z pomocy copywritera, nie zapomnij wyposażyć go w niezbędne informacje dotycząca twojego biznesu.

Podczas prac nad treściami pamiętaj o słowach kluczowych. Wykorzystaj je w tytułach, opisach nagłówkach, treściach w newsach i na blogu. Nic tak nie poprawia ruchu organicznego jak tekst dobrze skrojony pod SEO. Dzięki właściwym słowom kluczowym możliwe będzie również stworzenie struktury linków, dostosowanej zarówno do użytkowników, jak i robotów.

To dzięki słowom kluczowym w treści strony roboty Google „wiedzą”, o czym jest dana podstrona serwisu i na jakie zapytania wybrany URL ma się pojawiać w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzać z ich ilością. Nie służy to ani czytelności tekstu, ani pozycjonowaniu. Lepiej skoncentrować się na synonimach i różnych formach gramatycznych, związkach frazeologicznych. To pomoże budować tzw. długi ogon fraz powiązanych z głównym tematem danej podstrony, a przede wszystkim na pewno nie zrujnuje tekstu i zostanie docenione przez wyszukiwarkę.

Im wcześniej zaczniesz pracować nad contentem, tym łatwiej będzie uporządkować wizję strony, a to z kolei przyspieszy pracę na pierwszych etapach projektu i ułatwi pozycjonownie. Pamiętaj, najgorsze co może się przydarzyć, to strona, na której na internautę zaciekawionego twoją działalnością czeka tablica „strona już wkrótce”. Sam wiesz jak bardzo tego nie lubimy.

Jak jeszcze możesz wpłynąć na widoczność swojej strony w wynikach wyszukiwania, zanim uciekniesz się do płatnych form promocji?

 

Pomyśl o znacznikach Schema. To metoda na zaserwowanie treści zawartej na stronie w taki sposób, by znajdujące się na niej dane bez problemów odczytywały i analizowały roboty Google. Zgodnie z prognozami z 2018 roku to właśnie te znaczniki będą jednym z czynników, które zyskają na znaczeniu w kolejnych latach. To z kolei przełoży się  na pozycje strony w wynikach wyszukiwania. Zapytaj o nie wykonawcę strony. Warto już dzisiaj zadbać o umieszczenie mikrodanych pod adresem witryny.

 

Kolejne godne polecenia rozwiązanie to Rich Snippets. Co to takiego? To część wyniku wyszukiwania dla zadanej frazy znajdująca się w obrębie wyniku. Mogą się tam znaleźć gwiazdki oceniające twój wpis lub informacje o jego autorze czy też osobach, które recenzowały stronę itp., czyli tzw. „fragmenty rozszerzone”.

Taki zabieg niewątpliwie wyróżni twoją stronę. Jeszcze przed kliknięciem w link potencjalni klienci będą mogli zapoznać się z opiniami, przedziałem cenowym, a dzięki poprawnie oznaczonej strukturze linków, trafią bezpośrednio do konkretnych treści na stronie.

 

RWD

To tzw. responsywność (rozwinięcie skrótu to angielskie: responsive web design), a oznacza takie projektowanie i programowanie strony, które umożliwia jej właściwe wyświetlanie na urządzeniach o różnych rozdzielczościach. Jeszcze całkiem niedawno konieczne było tłumaczenie przyszłym właścicielom witryn, jakie to ważne. Dziś nie jest to już konieczne. Odsetek osób korzystających z Internetu głównie za pośrednictwem smartfonów stale rośnie i wszyscy o tym wiemy.

Poruszanie się po stronie musi być intuicyjne i wygodne, dopasowane do urządzenia i warunków w jakich go używamy. Oznacza to nie tylko zmiany w wyglądzie strony i treściach. Ma również wpływ na pozycjonowanie. Upewnij się, że wszystko, co chcesz przekazać potencjalnym klientom, jest dostępne i czytelne, a także, jak stronę na urządzeniach mobilnych indeksować będą roboty.

 

Widoczność strony

Zanim zaakceptujesz projekty i strona trafi do kodowania zadaj sobie jeszcze pytanie, czy chcesz, by wszystkie podstrony dostepne były dla wszystkich. Może chciałbyś wyróżnić internautów, którzy subskrybują newslettery, płacą abonament itp., dając im dostęp do określonych stron?

 

Ładowanie strony

Wszystko gotowe? Nie planujesz już zmian? Pomyśl w takim razie o szybkości ładowania strony.

Nie warto z tym przesadzać, bo poniesiesz w ten sposób nadmierne koszty, ale na pewno warto zadbać o komfort użytkowników. Każda strona ma inne wymagania. Jeśli twoja pod względem wejść nie należy do standardowych (znajduje się na niej jednocześnie więcej niż 100 osób na godzinę), poszukaj wspólnie z wykonawcą optymalnego rozwiązania.

Jeśli nadal masz tremę przed publikacją zamów szczegółowy audyt strony.

 

Publikacja to nie koniec przygody.

 Publikacja strony internetowej tym różni się od publikacji książki, że nie oznacza końca pracy nad nią.

Nie pozwól, by twoja strona zestarzała się zbyt szybko. Dbaj o treści. Odpowiednio przygotowany przez wykonawcę CMS sprawi, że nie będzie to ani kłopotliwe, ani trudne. Długoterminowe  utrzymanie zaangażowania użytkowników i wysokiej pozycji w wyszukiwarkach to sztuka i proces długofalowy. Przerwanie go jest równoznaczne z obniżaniem pozycji strony. Dzięki temu, że zawczasu przewidziałeś najróżniejsze sytuacje, nie będzie to jednak skomplikowane i nie powinno angażować cię w nadmierny sposób.

Tu także przyda się pomoc wykonawcy. Nie zrywaj z nim kontaktu na etapie publikacji. To on najlepiej zna stronę i będzie mu łatwiej wprowadzać na niej w dalszej perspektywie zmiany oraz udzielić Ci skutecznego technicznego wsparcia.

 

Więcej na temat hostingu i utrzymania strony przeczytasz tutaj.

 

Chcesz artykuł na inny temat?

Masz pytania? Interesuje Cię oferta 1connect? A może potrzebujesz artykułu na podobny temat?
Napisz do nas.