Know How

Ile kosztuje strona internetowa?

 

Gdy z pytaniem o cenę samochodu udajemy się do salonu  w odpowiedzi słyszymy „To zależy”  i ląduje przed nami folder zawierający najróżniejsze modele aut i standardy w obrębie modeli.

Dokładnie tak samo wygląda to w przypadku stron internetowych. Wszystko zależy od tego, czego potrzebujemy:

 

  • Jakie funkcje powinna spełniać strona?
  • Do kogo jest adresowana?
  • Na ile ma być unikalna?
  • Jaki jest twój wkład własny?
  • Jakie dodatkowe usługi z nią związane chciałbyś zakupić?

 

Jednym słowem nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o cenę strony, ale możemy pokazać, co ma na nią wpływ i jakie decyzje powinieneś podjąć zanim zaczniesz szukać wykonawcy strony.

 

Na cenę strony składają się uogólniając następujące koszty:

 

  • praca grafika
  • paca programisty
  • praca account managera
  • praca twórcy treści

 

Oraz ewentualne koszty dodatkowe:

  • optymalizacja strony
  • RWD
  • WCAG
  • Zabezpieczenia
  • Zabezpieczenie w przypadku obciążenie strony
  • hosting

 

Zacznijmy od początku.

Zanim rozpoczną się prace nad stroną spotkasz się z account managerem. Za jego pośrednictwem wszystkie życzenia dotyczące wyglądu i działania strony oraz informacje, które mają się na niej pojawić trafią do grafika i informatyka.

Praca account managera jest niezwykle ważna. Polega właśnie na ustaleniu, jakie dokładnie są oczekiwania wobec strony. To co zostanie uzgodnione będzie miało wpływa na cenę końcową.

Ten istotny etap to praca koncepcyjna. Ważne, abyś przemyślał wszystkie aspekty dotyczących przyszłej strony i sposobu jej funkcjonowania. Zmiany nanoszone już podczas trwania prac, mogą się okazać kosztowne. Warto zatem przemyśleć wszystko dogłębnie. Pomoże w tym właśnie account. Wspólnie stworzycie koncepcję i odpowiecie na następujące pytania mające wpływ między innymi na cenę.:

  • Czy strona powstaje zupełnie od zera, czy też ma być odświeżeniem lub przebudowaniem już istniejącej. Jeśli w grę wchodzi druga opcja, jak zmieni się struktura strony.
  • Zastanowicie się wspólnie, jakie podstrony powinna zwierać – jak rozłożyć treści. Masz już na to pomysł, czy chcesz by zajął się tym wykonawca?
  • Jakiego rodzaju strony potrzebujesz, tzn. jakie ma pełnić zadania. Jest stroną informacyjną, sprzedażowa, a może to sklep, blog lub system rezerwacji? Każda z tych opcji oznacza inne funkcjonalności, które należy odpowiednio zoptymalizować.

 

Kolejnym punktem jest wstępna rozmowa o efekcie wizualnym, czyli projekcie graficznym.  Zanim do pracy weźmie się grafik ustalić należy:

  • Czy chcesz by nowa strona była unikalna, stworzona od podstaw przez grafika, czy może chciałbyś zaoszczędzić wybierając gotowy szablon. Wówczas grafik zajmie się dostosowaniem go do twoich potrzeb. Ta opcja nieco ogranicza możliwości kształtowania treści na stronie.
  • Czy posiadasz już CI, czyli tzw. Księgę znaku i inne materiały, z których grafik może zaczerpać ogólny styl marki, czy może chcesz by wykonawca zajął się tym od zera?
  • Ile podstron będzie miała twoja strona i jak wiele z nich będzie unikalnych. Czy będą wśród nich takie, na których powielony zostanie schemat, a zmienią się tylko treści?
  • Czy posiadasz zdjęcia, które chciałbyś wykorzystać na stronie, czy może ich zakupem ma się zająć wykonawca strony? Ile miałoby ich być?
  • Czy na stronie maja się znaleźć rysunki / ikony / infografiki? Czy należy je przygotować?
  • Czy chcesz by na stronie odtwarzane były filmy? Jeśli tak, czy posiadasz konto na youtube lub Vimeo?
  • Czy na stronie maja być zamieszczone linki do mediów społecznościowych? W jakiej formie?
  • Czy na stronę należy przygotować animacje?

 

Efektem współpracy z account managerem będzie makieta strony, a następnie projekt graficzny. Na jego podstawie pracę rozpoczyna programista. Koszty tworzenia strony na tym etapie zależą od podobnych czynników jak koszt pracy grafika. Tutaj również brana jest pod uwagę przede wszystkim unikalność strony, jej funkcje i elementy, które maja się na niej znaleźć.

  • Ile stron musi stworzyć programista. Ile spośród nich, to strony unikalne, a ile powtarzalne?
  • Czy na stronie znajdą się animacje, które trzeba zaprogramować?
  • Czy potrzebne będą specjalne funkcje np. formularz zgłoszenia, terminarz i system rezerwacji, płatności przez stronę itp.?
  • Jeśli masz zamiar w przyszłości uzupełniać treści na stronie, jak rozbudowany ma być CMS, czyli system zarządzania treścią? Czy powinien zawierać niestandardowe elementy, jak np. możliwość wprowadzanie artykułów, dodawania produktów, rozbudowy galerii itd.

 

Koszty strony mogą obejmować również koszt przygotowania treści. Jeśli nie jesteś w stanie dostarczyć treści docelowych, dopasowanych do sposobu działania strony, wykonawca może pomóc również na tym etapie. Wspólnie z copywriterem wykonawy przygotować można opisy, artykuły, hasła.

Na cenę będzie miała wpływ również ilość wprowadzanych treści. Jeśli jest ich dużo – np. są to opisy do artykułów w sklepie, dobrze jest przygotować je w serialzowanej formie, np. w Excelu, tak by możliwe było wprowadzenie ich na stronę przez programistę automatycznie, a nie ręcznie

 

Prace nad stroną w wielu przypadkach kończą się właśnie na tym etapie.

Należy jednak pamiętać, że aby strona działała bez zarzutu i była przygotowana na zagrożenia należy w nią włożyć jeszcze sporo pracy. (Na czym polega utrzymanie strony?)

Jeśli takie jest twoje życzenie wykonawca może zająć się również następującymi kwestiami:

 

SEO:

SEO to inaczej optymalizacja strony www pod kątem wyszukiwarek internetowych. Dzięki niej poprawia się widoczność witryny w rezultatach wyszukiwania, czyli tzw. pozycjonowanie strony.  Im wyższa jest pozycja witryny w wynikach wyszukiwania, tym więcej internautów dociera do zawartych tam treści, a to z kolei zwiększa szansę na zainteresowanie nowych użytkowników, którzy mogą stać się klientami firmy lub marki. SEO jest częścią marketingu internetowego i dotyczy strategii w ramach content marketingu i social media marketingu.

 

RWD

To tzw. responsywność (rozwinięcie skrótu to angielskie: responsive web design), a oznacza takie projektowanie i programowanie strony, które umożliwia jej właściwe wyświetlanie na urządzeniach o różnych rozdzielczościach. Przygotowanie strony responsywnej wiąże się z koniecznością przeprowadzenia testów na wielu urządzeniach i przeglądarkach, a to z kolei podnosi koszt prac, ale zdecydowanie się opłaca. Coraz więcej osób korzysta dziś z Internetu za pośrednictwem tabletów i smartfonów. Ważne jest by treści na stronie były równie atrakcyjne, a przede wszystkim czytelne na dużym, jak i na małym ekranie. Dodatkowo, przygotowana w te sposób strona, dużo lepiej pozycjonowana jest w wyszukiwarkach. Można śmiało powiedzieć, że strony responsywne stały się standardem.

 

WCAG

Coraz częściej zdarza się, że strony przygotowywane są z uwzględnieniem zasad WCAG, czyli Web Content Accessibility Guideline. Jest to zbiór dokumentów opublikowany przez WAI (Web Accessibility Initiative), który zawiera zalecenia dotyczące tworzenia dostępnych serwisów internetowych. Dzieje się tak w przypadku stron, której użytkownicy mogą być osobami niepełnosprawnymi, ze względów wizerunkowych lub w związku z określonymi wymogami, jak ma to miejsce w przypadku stron, których powstanie dotowane jest prze Unię Europejską lub stron państwowych.

 

Bezpieczeństwo

Jeśli twoja strona ze względu na swój charakter, funkcję, którą pełni wymaga specjalnych zabezpieczeń  powinieneś pomyśleć o dodatkowej usłudze. Podstawowe zabezpieczenia powinna posiadać, każda strona. Witryny korporacyjne, rządowe, bankowe, sklepy mają wyższe standardy bezpieczeństwa, bo poczynione na nich szkody mogą być dużo wyższe.

 

Obciążenie strony.

Podczas kalkulacji kosztów należy również wziąć pod uwagę obciążenie, jakiemu będzie podlegała strona, tzn., jak wielu użytkowników będzie z niej jednocześnie korzystało. Również w tym przypadku wykonawca zaproponować może specjalne rozwiązania optymalizujące ją pod tym kątem.

 

Standardowa strona to taka, na której znajduje się jednocześni do 100 osób na godzinę.  Jeśli bywa ich więcej lub dochodzi do czasowych wzrostów odwiedzających np. podczas  kampanii marketingowej o dużych zasięgach (po nadaniu reklamy w telewizji, albo wpisie w mediach społecznościowych), wówczas należy rozważyć opcję takiej optymalizacji.

 

Hosting

Utrzymaniem strony internetowej określamy czynności, dzięki którym  strona działa prawidłowo w  globalnej sieci –  jest szybka, bezpieczna i przyjazna zarówno dla użytkowników wyszukiwarek, jak i dla samego webmastera. Połączenie zlecenia stworzenia witryny z usługą hostingu i wsparciem technicznym,  jest często najkorzystniejsze zarówno z praktycznego, jak i finansowego punktu widzenia.

  

Koszty przykładowych stron

 

Landing page – strona nie posiadająca podstron.

Składa się z jednego, scrollowanego widoku. Wykorzystanie takich projektów jest bardzo dobrym rozwiązaniem przy stronach wizytówkowych, w których chcesz poinformować o istnieniu swojej firmy, podać kontakt itp. Zazwyczaj występują tutaj stałe elementy jak slider/zdjęcie główne, prezentacja firmy/produktu, galerie zdjęć bądź ciekawostki, formularz kontaktowy. W zależności od wytycznych dotyczących designu, tworzenie takiego projektu zajmuje od 1-3 dni pracy grafika. Po akceptacji projektu przychodzi czas na kodowanie, które przy standardowych landing pagach zajmuje około 2 dni.

Wstępnie koszt takiej strony to 2500 zł.

 

Strona na szablonie – W Word Press dostępnych jest mnóstwo gotowych szablonów strony, które mogą wydawać się świetnym rozwiązaniem. Jak w każdym przypadku są wady i zalety takiego podejścia. Szablony są dla firm/osób, które mają ułożoną i gotową treść strony i mogą wybierać wśród setek dostępnych przykładów. Jest  to ważne ponieważ na takich szablonach nie ma możliwości swobodnej edycji układu, designu. Szablon służy jedynie do uzupełnienia go treścią, a nie indywidualnej edycji. Co można zmienić w takim projekcie? Można usuwać niepotrzebne elementy (podstrony, sekcje), zmienić grafiki. Kolokwialnie mówiąc, można odejmować elementy ze strony, a nie je dodawać. Warto mieć świadomość, że takie strony są „stawiane” statycznie i nie są wymagane częste aktualizacje treści. Poza wykupieniem szablonu trzeba liczyć się również z kosztem wdrożenia takiej strony (domena, hosting, praca programisty).

Wstępne koszty takiej strony:

Szablon od 300 zł do 900 zł

Wdrożenie strony – 1000 – 1500 zł.

 

Prosta witryna nie stworzona na szablonie z trzema bliźniaczymi podstronami, galerią, linkami do mediów społecznościowych, jednym miejscem odtwarzania filmu, treściami tworzonymi wspólnie z wykonawcą strony. Przy tego typu stronach najdłużej trwa etap tworzenia designu. W tym przypadku dogrania wymagają wszystkie funkcjonalności i rozwiązań,= typowe dla konkretnej strony, prezentacje firmy lub produktów, usług i portfolia firmy.

Orientacyjny koszt:

6 000 – 9 000 zł

 

Indywidualna strona dla firmy.

Dla potrzeb opisu przyjmijmy rozbudowaną stronę główną oraz dodatkowo 7 indywidualnych podstron. Oczywiście w zależności od zakresu usług, jakie świadczy przedsiębiorca oraz treści, jakie chce umieścić na stronie, wiąże się to z różnymi rozwiązaniami. Mogą być to różnego rodzaju moduły rezerwacyjne, wyszukiwarki, bazy danych, przeliczniki ofert. Tworzone są na indywidualne zapotrzebowanie. Wymaga to przemyślania i analizy ekspertów takich jak programiści, testerzy, graficy. Takie działania mają na celu stworzenie spójnego projektu, który będzie przyjazny dla użytkowników strony, przejrzysty oraz atrakcyjny wizerunkowo.

Trudno tu mówić o cenie. Koszt takiej strony może się wahać w granicach od 8 000 do 10 000 zł.

 

Strona dedykowana i rozbudowana o nowe rozwiązania technologiczne.

Integrację z innymi systemami poprzez API, stworzenie i opracowanie algorytmów, pisanie indywidualnego back-end’u strony – to główne koszty tego typu witryn. Ich szacowanie jest bardzo trudne, ponieważ każde rozwiązanie, czy pomysł trzeba gruntownie przemyśleć i oszacować estymacje czasowe. W takich przypadkach przeprowadzamy z klientem wcześniejsze rozmowy, by szczegółowo poznać jego wymagania, zanim zdecydujemy się na podanie kosztów stworzenia witryny. Zazwyczaj są to koszty na poziomie kilkunastu tysięcy złotych.

 

Dlaczego ceny stron u różnych wykonawców tak bardzo się różnią?

Jak sam się przekonałeś, czytając powyższy artykuł odpowiedź na pytanie o cenę strony nie może być jednoznaczna i tak, jak ma to miejsce przy każdych zakupach, musisz być świadom tego, że cena ma wpływ na jakość usług. W przypadku tworzenia stron cena przekłada się bezpośrednio na czas pracy grafika, programisty i pozostałych członków zespołu, a im mniej czasu poświęconego na pracę tym gorsza jakość. To prosta zależność, o której warto pamiętać decydując się na współprace z wykonawcą strony.

Więcej na temat tego, na co powinieneś zwróci uwagę szukając wykonawcy znajdziesz tutaj.