Blog

Dlaczego WordPress jest dobrym wyborem na CMS

 

WordPress to jeden z najpopularniejszych systemów zarządzania treścią (CMS, ang. content management system) na świecie. Jak chwali się oficjalna strona systemu: „31% sieci działa na WordPressie – od blogów hobbystycznych po największe portale informacyjne.”. I pewnie z blogów najlepiej WordPressa znacie, ale nie znaczy to, że służy on tylko do tego – wręcz przeciwnie!

 

CMS uniwersalny

Pokusimy się o ryzykowne stwierdzenie, że na WordPressie można zrobić wszystko, czego jesteśmy doskonałym przykładem. Zdecydowaną większość naszych projektów opieramy o ten właśnie system zarządzania treścią – jego cechy mocno usprawniają pracę, pozostawiając praktycznie nieograniczoną swobodę łatwego dostosowania każdego elementu do zadanych wymagań. Nie ważne, czy klient życzy sobie prostego bloga, stronę firmową, portal informacyjny czy bardziej zaawansowaną aplikację – jesteśmy w stanie dostosować WordPressa w taki sposób, by mógł się stać każdą z wyżej wymienionych witryn.
Mimo, że WordPress nie jest dedykowany handlowi, może stać się również platformą e-commerce, dzięki bardzo popularnemu i wspieranemu od dawna dodatkowi WooCommerce. Istnieje wiele różnych rozwiązań pozwalających na stworzenie własnego sklepu internetowego, jednak ich architektura jest często na tyle zamknięta, że dostosowanie systemu pod nasze wymagania to niemałe wyzwanie. Z WordPressem jest inaczej – stawiając na nim sklep za pomocą wtyczki WooCommerce, otrzymujemy dedykowane rozwiązanie sklepowe w połączeniu z otwartą, łatwą w modyfikacji platformą.

 

Pluginy, dodatki, wtyczki, motywy…

Tym, co wyróżnia WordPressa na tle konkurencji jest olbrzymia baza wtyczek i motywów, które często pozwalają na stworzenie doskonale funkcjonalnej i pięknej strony bez jakiejkolwiek znajomości kodowania.
Wtyczki to pojedyczne dodatki, które pozwalają na dodanie nowych funkcjonalności do naszego serwisu. Może być to kalendarz, slajder, galeria, odtwarzacz video… Praktycznie każda wymyślona funkcjonalność posiada mniej lub bardziej zaawansowaną i spełniającą wymagania projektu wtyczkę dla systemu WordPress. Pluginy nie tylko znacząco przyspieszają pracę (o wiele łatwiej jest dostosować wygląd galerii czy slidera, niż pisać je od nowa), ale również często ratują z opresji nieumiejętności, ponieważ dzięki nim użytkownik może na swojej stronie zawrzeć elementy, których nie potrafiłby zakodować samemu. Wtyczki umożliwiają czasem „wyklikanie” całych stron, bez napisania choćby linii kodu. Dodajmy do tego że zdecydowana większość wtyczek jest darmowa lub posiada swoje darmowe odpowiedniki i otrzymujemy receptę na sukces.
Motywy natomiast są trochę inną bajką. Nieco upraszczając, można zakwalifikować je jako integralny zbiór wtyczek oraz reguł i elementów określających cały wygląd i funkcjonowanie witryny. Motyw to w praktyce często cała strona zamknięta w prostej do spersonalizowania paczce. Instalując motyw, użytkownik dostaje łatwy dostęp do wszystkich zawartych w nim funkcjonalności i może, również bez umiejętności kodowania, dostosować jedynie zawartość tekstową by przy naprawdę niewielkim nakładzie czasowym skończyć z estetyczną i nowoczesną stroną. Tak samo jak pluginy, znajdziemy zarówno płatne jak i darmowe motywy, jednak w tym przypadku naprawdę warto zainwestować w sprawdzony i porządny produkt, który pozwoli w łatwy sposób zmienić predefiniowane ustawienia i umożliwi rozbudowę.

 

„Wesprzyj się”

WordPress jest systemem w pełni darmowym, co w połączeniu z jego popularnością sprawia, że oferowane dla użytkowników CMSa wsparcie jest niewyobrażalnie rozległe. Tu ponownie pokusimy się o daleko idący domysł, ale z naszego doświadczenia wynika, że nie ma takiego problemu związanego z WordPressem, którego ktoś już kiedyś nie miał i który nie zostałby rozwiązany. Samo oficjalne, anglojęzyczne forum WordPress posiada miliony wątków, wiadomości i odpowiedzi, a istnieje jeszcze wiele innych miejsc w sieci w których możemy poszukiwać odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Często wystarczy wpisać pytanie w pole wyszukiwarki Google, by w wynikach dostać całą listę rozwiązań problemu.
Do tego dochodzą częste aktualizacje samego systemu, który cały czas jest rozbudowywany i uzupełniany o nowe funkcjonalności „out of the box”. Nie możemy nie wspomnieć o bezpieczeństwie, które się z tym wiąże – bo o ile każdy system da się złamać, WordPress należy do jednych z najbezpieczniejszych, o co dbają nie tylko twórcy CMSa, ale również sami użytkownicy, produkujący coraz to nowsze i bardziej zaawansowane wtyczki dla zapewnienia bezpieczeństwa.

 

Samoobsługa

Do tej pory w naszym artykule bardzo często padają słowa „łatwo”, „szybko” itp. Podtrzymujemy nasze zdanie, że WordPress jest systemem przyjaznym w obsłudze dla użytkownika i pozwalającym na łatwe wprowadzanie modyfikacji. Tak jak już zostało wspomniane, przy wykorzystaniu odpowiednich motywów i wtyczek, użytkownik niejednokrotnie nie musi posiadać żadnej wiedzy z zakresu kodowania. Interfejs administracyjny jest spójny, przejrzysty i bardzo prosty w nawigacji – wypracowywany latami, znajduje się obecnie w miejscu, w którym potrafiła będzie z niego korzystać nawet osoba w ogóle nieobeznana w tajnikach tworzenia czy nawet uzupełniania stron internetowych treścią.
Nie twierdzimy jednak, że zupełny laik poradzi sobie bez problemów ze stworzeniem skomplikowanej, dostosowanej pod konkretne wymagania platformy internetowej. Gotowe rozwiązania mają to do siebie, że bardzo łatwo ich użyć w formie niezmienionej, jednak modyfikacje (wykraczające poza zmianę podstawowych opcji określonych przez twórcę dodatku/motywu) wymagają już najczęściej wiedzy programistycznej, często zaawansowanej.

 

SEO Friendly, ale…

„Wordpress jest systemem przyjaznym dla SEO” – takie stwierdzenie można często wyczytać w Internecie. Po części jest ono prawdziwe, ponieważ sam CMS i jego otwartość pozwalają na łatwe wprowadzanie zmian istotnych z punktu widzenia pozycjonowania. Od możliwości ustawienia tytułu witryny, przez konfigurację linków aż do blokowania robotów – to wszystko WordPress posiada.
Nieczęsto jednak system występuje jako „goły” produkt – w zdecydowanej większości wypadków obwarowany jest armią pluginów, które niestety mogą zmniejszać atrakcyjność naszej witryny w oczach wyszukiwarek, dlatego zawsze polecamy badać konstrukcję dodatków i sprawdzać jaki mogą mieć wpływ na nasze wyniki w Google. Błędy spowodowane przez pluginy mogą być prozaiczne, w rodzaju zbyt dużej ilości użytych nagłówków H1. Czasami jednak dodatki mogą być skonstruowane w taki sposób, że powodują na naszej stronie duplikaty contentu czy ukrywają treści lub jeszcze coś innego – takie przypadki nierzadko trudno wykryć, więc należy być uważnym.

 

Integracje lepsze niż w korpo

W dobie Internetu korzystamy z wielu różnych, wyspecjalizowanych narzędzi. Wybraliśmy sobie kilka serwisów i korzystamy z nich z wielu powodów – albo nam się zwyczajnie podobają pod względem wizualnym, albo są proste w obsłudze, albo mają zaawansowane funkcjonalności… W każdym razie, na pewno każdy z was posiada takie serwisy, choćby były to Facebook, Twitter czy Instagram. Czasami chcemy jakoś zintegrować zewnętrzne serwisy z naszą stroną internetową i również w tym przypadku WordPress bryluje – oczywiście z pomocą niezawodnych i wszechobecnych wtyczek.
Praktycznie każdy bardziej rozpoznawalny serwis można w większym lub mniejszym stopniu zintegrować z systemem zarządzania treścią WordPress. Od wyświetlania feedów, przez płatności, po zbieranie adresów e-mail do newsletterów, możliwości jest naprawdę sporo. Jest to obopólna korzyść – zarówno WordPress na tym korzysta, oferując użytkownikom dostęp do dużej ilości usług zewnętrznych, jak i korzystają usługodawcy, ponieważ ich użytkownicy nie muszą szukać innych usług, które poszukiwane przez nich integracje posiadają.

 

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że powyższy artykuł nieco rozjaśnił nurtujące was kwestie i pozwolił odpowiedzieć na pytanie: dlaczego WordPress jest dobrym wyborem na CMS? Możliwości budowy i rozbudowy strony, wtyczki, motywy, integracje, rozwiązania sklepowe – wszystko to znajdziecie w tym całkowicie darmowym systemie zarządzania treścią. Wszystko to świetnie ze sobą współgra, jest przyjemne w użytkowaniu i łatwe w obsłudze.
Polecają go miliony użytkowników na całym świecie, a przede wszystkim WordPressa polecamy my jako firma 1CONNECT. 😉

 

Ile kosztuje strona internetowa?

 

Gdy z pytaniem o cenę samochodu udajemy się do salonu  w odpowiedzi słyszymy „To zależy”  i ląduje przed nami folder zawierający najróżniejsze modele aut i standardy w obrębie modeli.

Dokładnie tak samo wygląda to w przypadku stron internetowych. Wszystko zależy od tego, czego potrzebujemy:

 

  • Jakie funkcje powinna spełniać strona?
  • Do kogo jest adresowana?
  • Na ile ma być unikalna?
  • Jaki jest twój wkład własny?
  • Jakie dodatkowe usługi z nią związane chciałbyś zakupić?

 

Jednym słowem nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o cenę strony, ale możemy pokazać, co ma na nią wpływ i jakie decyzje powinieneś podjąć zanim zaczniesz szukać wykonawcy strony.

 

Na cenę strony składają się uogólniając następujące koszty:

 

  • praca grafika
  • paca programisty
  • praca account managera
  • praca twórcy treści

 

Oraz ewentualne koszty dodatkowe:

  • optymalizacja strony
  • RWD
  • WCAG
  • Zabezpieczenia
  • Zabezpieczenie w przypadku obciążenie strony
  • hosting

 

Zacznijmy od początku.

Zanim rozpoczną się prace nad stroną spotkasz się z account managerem. Za jego pośrednictwem wszystkie życzenia dotyczące wyglądu i działania strony oraz informacje, które mają się na niej pojawić trafią do grafika i informatyka.

Praca account managera jest niezwykle ważna. Polega właśnie na ustaleniu, jakie dokładnie są oczekiwania wobec strony. To co zostanie uzgodnione będzie miało wpływa na cenę końcową.

Ten istotny etap to praca koncepcyjna. Ważne, abyś przemyślał wszystkie aspekty dotyczących przyszłej strony i sposobu jej funkcjonowania. Zmiany nanoszone już podczas trwania prac, mogą się okazać kosztowne. Warto zatem przemyśleć wszystko dogłębnie. Pomoże w tym właśnie account. Wspólnie stworzycie koncepcję i odpowiecie na następujące pytania mające wpływ między innymi na cenę.:

  • Czy strona powstaje zupełnie od zera, czy też ma być odświeżeniem lub przebudowaniem już istniejącej. Jeśli w grę wchodzi druga opcja, jak zmieni się struktura strony.
  • Zastanowicie się wspólnie, jakie podstrony powinna zwierać – jak rozłożyć treści. Masz już na to pomysł, czy chcesz by zajął się tym wykonawca?
  • Jakiego rodzaju strony potrzebujesz, tzn. jakie ma pełnić zadania. Jest stroną informacyjną, sprzedażowa, a może to sklep, blog lub system rezerwacji? Każda z tych opcji oznacza inne funkcjonalności, które należy odpowiednio zoptymalizować.

 

Kolejnym punktem jest wstępna rozmowa o efekcie wizualnym, czyli projekcie graficznym.  Zanim do pracy weźmie się grafik ustalić należy:

  • Czy chcesz by nowa strona była unikalna, stworzona od podstaw przez grafika, czy może chciałbyś zaoszczędzić wybierając gotowy szablon. Wówczas grafik zajmie się dostosowaniem go do twoich potrzeb. Ta opcja nieco ogranicza możliwości kształtowania treści na stronie.
  • Czy posiadasz już CI, czyli tzw. Księgę znaku i inne materiały, z których grafik może zaczerpać ogólny styl marki, czy może chcesz by wykonawca zajął się tym od zera?
  • Ile podstron będzie miała twoja strona i jak wiele z nich będzie unikalnych. Czy będą wśród nich takie, na których powielony zostanie schemat, a zmienią się tylko treści?
  • Czy posiadasz zdjęcia, które chciałbyś wykorzystać na stronie, czy może ich zakupem ma się zająć wykonawca strony? Ile miałoby ich być?
  • Czy na stronie maja się znaleźć rysunki / ikony / infografiki? Czy należy je przygotować?
  • Czy chcesz by na stronie odtwarzane były filmy? Jeśli tak, czy posiadasz konto na youtube lub Vimeo?
  • Czy na stronie maja być zamieszczone linki do mediów społecznościowych? W jakiej formie?
  • Czy na stronę należy przygotować animacje?

 

Efektem współpracy z account managerem będzie makieta strony, a następnie projekt graficzny. Na jego podstawie pracę rozpoczyna programista. Koszty tworzenia strony na tym etapie zależą od podobnych czynników jak koszt pracy grafika. Tutaj również brana jest pod uwagę przede wszystkim unikalność strony, jej funkcje i elementy, które maja się na niej znaleźć.

  • Ile stron musi stworzyć programista. Ile spośród nich, to strony unikalne, a ile powtarzalne?
  • Czy na stronie znajdą się animacje, które trzeba zaprogramować?
  • Czy potrzebne będą specjalne funkcje np. formularz zgłoszenia, terminarz i system rezerwacji, płatności przez stronę itp.?
  • Jeśli masz zamiar w przyszłości uzupełniać treści na stronie, jak rozbudowany ma być CMS, czyli system zarządzania treścią? Czy powinien zawierać niestandardowe elementy, jak np. możliwość wprowadzanie artykułów, dodawania produktów, rozbudowy galerii itd.

 

Koszty strony mogą obejmować również koszt przygotowania treści. Jeśli nie jesteś w stanie dostarczyć treści docelowych, dopasowanych do sposobu działania strony, wykonawca może pomóc również na tym etapie. Wspólnie z copywriterem wykonawy przygotować można opisy, artykuły, hasła.

Na cenę będzie miała wpływ również ilość wprowadzanych treści. Jeśli jest ich dużo – np. są to opisy do artykułów w sklepie, dobrze jest przygotować je w serialzowanej formie, np. w Excelu, tak by możliwe było wprowadzenie ich na stronę przez programistę automatycznie, a nie ręcznie

 

Prace nad stroną w wielu przypadkach kończą się właśnie na tym etapie.

Należy jednak pamiętać, że aby strona działała bez zarzutu i była przygotowana na zagrożenia należy w nią włożyć jeszcze sporo pracy. (Na czym polega utrzymanie strony?)

Jeśli takie jest twoje życzenie wykonawca może zająć się również następującymi kwestiami:

 

SEO:

SEO to inaczej optymalizacja strony www pod kątem wyszukiwarek internetowych. Dzięki niej poprawia się widoczność witryny w rezultatach wyszukiwania, czyli tzw. pozycjonowanie strony.  Im wyższa jest pozycja witryny w wynikach wyszukiwania, tym więcej internautów dociera do zawartych tam treści, a to z kolei zwiększa szansę na zainteresowanie nowych użytkowników, którzy mogą stać się klientami firmy lub marki. SEO jest częścią marketingu internetowego i dotyczy strategii w ramach content marketingu i social media marketingu.

 

RWD

To tzw. responsywność (rozwinięcie skrótu to angielskie: responsive web design), a oznacza takie projektowanie i programowanie strony, które umożliwia jej właściwe wyświetlanie na urządzeniach o różnych rozdzielczościach. Przygotowanie strony responsywnej wiąże się z koniecznością przeprowadzenia testów na wielu urządzeniach i przeglądarkach, a to z kolei podnosi koszt prac, ale zdecydowanie się opłaca. Coraz więcej osób korzysta dziś z Internetu za pośrednictwem tabletów i smartfonów. Ważne jest by treści na stronie były równie atrakcyjne, a przede wszystkim czytelne na dużym, jak i na małym ekranie. Dodatkowo, przygotowana w te sposób strona, dużo lepiej pozycjonowana jest w wyszukiwarkach. Można śmiało powiedzieć, że strony responsywne stały się standardem.

 

WCAG

Coraz częściej zdarza się, że strony przygotowywane są z uwzględnieniem zasad WCAG, czyli Web Content Accessibility Guideline. Jest to zbiór dokumentów opublikowany przez WAI (Web Accessibility Initiative), który zawiera zalecenia dotyczące tworzenia dostępnych serwisów internetowych. Dzieje się tak w przypadku stron, której użytkownicy mogą być osobami niepełnosprawnymi, ze względów wizerunkowych lub w związku z określonymi wymogami, jak ma to miejsce w przypadku stron, których powstanie dotowane jest prze Unię Europejską lub stron państwowych.

 

Bezpieczeństwo

Jeśli twoja strona ze względu na swój charakter, funkcję, którą pełni wymaga specjalnych zabezpieczeń  powinieneś pomyśleć o dodatkowej usłudze. Podstawowe zabezpieczenia powinna posiadać, każda strona. Witryny korporacyjne, rządowe, bankowe, sklepy mają wyższe standardy bezpieczeństwa, bo poczynione na nich szkody mogą być dużo wyższe.

 

Obciążenie strony.

Podczas kalkulacji kosztów należy również wziąć pod uwagę obciążenie, jakiemu będzie podlegała strona, tzn., jak wielu użytkowników będzie z niej jednocześnie korzystało. Również w tym przypadku wykonawca zaproponować może specjalne rozwiązania optymalizujące ją pod tym kątem.

 

Standardowa strona to taka, na której znajduje się jednocześni do 100 osób na godzinę.  Jeśli bywa ich więcej lub dochodzi do czasowych wzrostów odwiedzających np. podczas  kampanii marketingowej o dużych zasięgach (po nadaniu reklamy w telewizji, albo wpisie w mediach społecznościowych), wówczas należy rozważyć opcję takiej optymalizacji.

 

Hosting

Utrzymaniem strony internetowej określamy czynności, dzięki którym  strona działa prawidłowo w  globalnej sieci –  jest szybka, bezpieczna i przyjazna zarówno dla użytkowników wyszukiwarek, jak i dla samego webmastera. Połączenie zlecenia stworzenia witryny z usługą hostingu i wsparciem technicznym,  jest często najkorzystniejsze zarówno z praktycznego, jak i finansowego punktu widzenia.

  

Koszty przykładowych stron

 

Landing page – strona nie posiadająca podstron.

Składa się z jednego, scrollowanego widoku. Wykorzystanie takich projektów jest bardzo dobrym rozwiązaniem przy stronach wizytówkowych, w których chcesz poinformować o istnieniu swojej firmy, podać kontakt itp. Zazwyczaj występują tutaj stałe elementy jak slider/zdjęcie główne, prezentacja firmy/produktu, galerie zdjęć bądź ciekawostki, formularz kontaktowy. W zależności od wytycznych dotyczących designu, tworzenie takiego projektu zajmuje od 1-3 dni pracy grafika. Po akceptacji projektu przychodzi czas na kodowanie, które przy standardowych landing pagach zajmuje około 2 dni.

Wstępnie koszt takiej strony to 2500 zł.

 

Strona na szablonie – W Word Press dostępnych jest mnóstwo gotowych szablonów strony, które mogą wydawać się świetnym rozwiązaniem. Jak w każdym przypadku są wady i zalety takiego podejścia. Szablony są dla firm/osób, które mają ułożoną i gotową treść strony i mogą wybierać wśród setek dostępnych przykładów. Jest  to ważne ponieważ na takich szablonach nie ma możliwości swobodnej edycji układu, designu. Szablon służy jedynie do uzupełnienia go treścią, a nie indywidualnej edycji. Co można zmienić w takim projekcie? Można usuwać niepotrzebne elementy (podstrony, sekcje), zmienić grafiki. Kolokwialnie mówiąc, można odejmować elementy ze strony, a nie je dodawać. Warto mieć świadomość, że takie strony są „stawiane” statycznie i nie są wymagane częste aktualizacje treści. Poza wykupieniem szablonu trzeba liczyć się również z kosztem wdrożenia takiej strony (domena, hosting, praca programisty).

Wstępne koszty takiej strony:

Szablon od 300 zł do 900 zł

Wdrożenie strony – 1000 – 1500 zł.

 

Prosta witryna nie stworzona na szablonie z trzema bliźniaczymi podstronami, galerią, linkami do mediów społecznościowych, jednym miejscem odtwarzania filmu, treściami tworzonymi wspólnie z wykonawcą strony. Przy tego typu stronach najdłużej trwa etap tworzenia designu. W tym przypadku dogrania wymagają wszystkie funkcjonalności i rozwiązań,= typowe dla konkretnej strony, prezentacje firmy lub produktów, usług i portfolia firmy.

Orientacyjny koszt:

6 000 – 9 000 zł

 

Indywidualna strona dla firmy.

Dla potrzeb opisu przyjmijmy rozbudowaną stronę główną oraz dodatkowo 7 indywidualnych podstron. Oczywiście w zależności od zakresu usług, jakie świadczy przedsiębiorca oraz treści, jakie chce umieścić na stronie, wiąże się to z różnymi rozwiązaniami. Mogą być to różnego rodzaju moduły rezerwacyjne, wyszukiwarki, bazy danych, przeliczniki ofert. Tworzone są na indywidualne zapotrzebowanie. Wymaga to przemyślania i analizy ekspertów takich jak programiści, testerzy, graficy. Takie działania mają na celu stworzenie spójnego projektu, który będzie przyjazny dla użytkowników strony, przejrzysty oraz atrakcyjny wizerunkowo.

Trudno tu mówić o cenie. Koszt takiej strony może się wahać w granicach od 8 000 do 10 000 zł.

 

Strona dedykowana i rozbudowana o nowe rozwiązania technologiczne.

Integrację z innymi systemami poprzez API, stworzenie i opracowanie algorytmów, pisanie indywidualnego back-end’u strony – to główne koszty tego typu witryn. Ich szacowanie jest bardzo trudne, ponieważ każde rozwiązanie, czy pomysł trzeba gruntownie przemyśleć i oszacować estymacje czasowe. W takich przypadkach przeprowadzamy z klientem wcześniejsze rozmowy, by szczegółowo poznać jego wymagania, zanim zdecydujemy się na podanie kosztów stworzenia witryny. Zazwyczaj są to koszty na poziomie kilkunastu tysięcy złotych.

 

Dlaczego ceny stron u różnych wykonawców tak bardzo się różnią?

Jak sam się przekonałeś, czytając powyższy artykuł odpowiedź na pytanie o cenę strony nie może być jednoznaczna i tak, jak ma to miejsce przy każdych zakupach, musisz być świadom tego, że cena ma wpływ na jakość usług. W przypadku tworzenia stron cena przekłada się bezpośrednio na czas pracy grafika, programisty i pozostałych członków zespołu, a im mniej czasu poświęconego na pracę tym gorsza jakość. To prosta zależność, o której warto pamiętać decydując się na współprace z wykonawcą strony.

Więcej na temat tego, na co powinieneś zwróci uwagę szukając wykonawcy znajdziesz tutaj.

 

Na czym polega współpraca przy tworzeniu strony?

Odpowiedź na to pytanie wymaga na wstępie ostrzeżenia 😉.

Podjęcie decyzji o tworzeniu strony jest jednoznaczne z decyzją o podejmowaniu kolejnych decyzji, a jest ich niemało. Będziesz musiał odpowiedzieć na wiele pytań zanim wszystko zacznie funkcjonować tak, jak to sobie wymarzyłeś. Nie można po prostu zlecić zrobienia strony i czekać na efekt nie angażując się w proces.

Chyba, że zupełnie nie interesuje Cię efekt końcowy?

 

A teraz dobre wieści.

Jeśli znajdziesz twórcę strony, który zna się na rzeczy, pomoże Ci przejść przez  wszystkie te etapy płynnie i bezboleśnie.

Poniżej znajdziesz harmonogram tej „przygody”. Omówimy każdy z etapów na tyle drobiazgowo, abyś podczas współpracy nie czuł się niczym zaskoczony.

 

 

 

 

Wstępna koncepcja i wycena.

 

Zakładamy, że wiesz już sporo o wykonawcy strony (tutaj wskazówki jak wybrać najwłaściwszego). Znasz jego możliwości i wcześniejsze realizacje. Teraz on musi dowiedzieć się, co Ci się marzy. Chociaż etap ten nie jest jeszcze w żaden sposób wiążący dla obu stron, jest bardzo ważny. Będzie miał wpływ na cenę, harmonogram prac i sposób w jaki uporządkujecie współpracę. Nie musisz mieć jeszcze na tym etapie bardzo dokładnej wizji strony (do tego dojdziecie wspólnie po podpisaniu umowy), ale powinieneś znać odpowiedzi na następujące pytania:

  •  Jakie są główne założenia strony, czyli z jakim typem serwisu mamy do czynienia?
  •  Jakie są twoje oczekiwania odnośnie sposobu współpracy i terminów?
  •  Na jakie usługi się decydujesz (projektowanie, kodowanie, czy może strona na szablonach)?

Pierwsze spotkanie zakończy się ustaleniem wstępnej specyfikacji wymagań i przedstawieniem przez wykonawcę pierwszej wyceny.

 

Umowa i harmonogram

Kolejny etap prac nad stroną, to uszczegółowienie specyfikacji. Biorą w nim udział specjaliści, którzy pomogą w odnalezieniu najlepszych rozwiązań. Będziesz kontaktował się z nimi za pośrednictwem account managera. To on powinien zadbać o to, aby prace podczas trwania projektu, odbywały się płynnie i zgodnie z harmonogramem. Praca account managera polega na ustaleniu, jakie dokładnie są oczekiwania wobec strony. To, co zostanie uzgodnione na tym etapie będzie miało wpływa na cenę końcową.

Ten istotny etap to praca koncepcyjna. Ważne, abyś przemyślał wszystkie aspekty dotyczących przyszłej strony i sposobu jej funkcjonowania. Nanoszenie zmian do projektów podczas trwania prac, może się okazać kosztowne, bardzo trudne lub wręcz niemożliwe. Warto zatem przemyśleć wszystko dogłębnie.

  • Jakiego rodzaju strony potrzebujesz, tzn. jakie ma pełnić zadania? Jest stroną informacyjną, sprzedażowa? A może jest to sklep, blog lub system rezerwacji? Każda z tych opcji oznacza inne funkcjonalności, które należy odpowiednio zoptymalizować.
  • Jakie, kluczowe treści mają być na niej eksponowane?
  • Do kogo kierowane maja być treści na stronie, czyli identyfikacja grupy docelowej?
  • Jakie są twoje przewagi konkurencyjne?
  • Czy strona powstaje zupełnie od zera, czy też ma być odświeżeniem lub przebudowaniem już istniejącej? Jeśli w grę wchodzi druga opcja, jak zmieni się struktura strony?
  • Wskaż przykłady stron bądź ich elementów, które mogą być inspiracją dla projektu twojej trony.
  • Wskaż w ogólnym zarysie jak wyobrażasz sobie wygląd strony – kolorystyka, klimat, wydźwięk, sposób rozmieszczenia treści.
  • W ilu wersjach językowych dostępna ma być strona?
  • Czy masz zamiar samodzielnie edytować treści? Jeśli tak, jak powinien wyglądać panel do zarządzania nią (tzw. CMS)? Jakie treści zamierzasz edytować (aktualności, treść oferty itp.)?
  • Czy strona ma zawierać opcje logowania dla większej ilości użytkowników?
  • Czy powinna być dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych?
  • Jakie dodatkowe moduły/funkcjonalności powinna zawierać witryna (np. wyszukiwarka, formularz, kalkulator, szybka płatność, kalendarz)?
  • Czy jesteś zainteresowany usługami technicznych dotyczącymi hostingu, serwera domeny internetowej, ogólnym wsparciem technicznym?
  • Czy strona powinna zostać zoptymalizowana pod kątem pozycjonowania?
  • Jak wyobrażasz sobie harmonogram prac nad stroną? Czy jesteś związany jakimiś terminami?
  • Czy dysponujesz wszystkimi materiałami, które chciałbyś zamieścić na stronie, czy też będziesz w tym zakresie potrzebował pomocy wykonawcy (zdjęcia, logotyp, grafiki, pliki multimedialne, pliki tekstowe itp.)?
  • Czy chcesz by nowa strona była unikalna, stworzona od podstaw przez grafika, czy może chciałbyś zaoszczędzić wybierając gotowy szablon. Wówczas grafik zajmie się dostosowaniem go do twoich potrzeb. Ta opcja nieco ogranicza możliwości kształtowania treści na stronie.
  • Wskaż jaki jest planowany budżet na stworzenie strony internetowej. Wykonawca będzie mógł zaproponować Ci wówczas różne opcje finansowe i rozwiązania techniczne w ramach tych opcji.

 

To wiele pytań, ale konkretne odpowiedzi na nie sprawią, że powstanie w efekcie umowa, harmonogram, specyfikacja techniczna i wycena, które będą podejmowały kwestie oraz zawierały ustalenia istotne dla obu stron.

 

Makieta

 

Gdy dopięte zostaną kwestie formalne i finansowe wykonawca przystąpi do działania. Prace będą się odbywały jednocześnie na dwóch płaszczyznach.

 

Po pierwsze wspólnie z accountem ustalicie, jakie podstrony powinna zwierać witryna i jak rozłożyć treści.  Wszystkie udzielone przez Ciebie wskazówki zmaterializują się w postaci makiety strony. Praca nad nią odbywa się najczęściej online. Będziesz miał na bieżąco wgląd w zmiany jakie zachodzą w makiecie. Możesz tam również zamieszczać swoje uwagi.

 

Równolegle do prac nad makietą kompletowane będą materiały, które posłużą do stworzenia projektu graficznego. Zostaniesz poproszony o wszelkie treści, które chcesz zamieścić na stronie: logotyp, znaki firmowe, zdjęcia produktów, materiały multimedialne, opisy czy publikacje. Jeśli nie posiadasz niezbędnych treści możesz również w tym zakresie skorzystać z usług wykonawcy (stworzenie CI, projekty graficzne, animacje, infografiki, teksty i hasła reklamowe).

 

Pytania na które będziesz musiał odpowiedzieć na tym etapie

 

  • Ile podstron będzie miała twoja strona i jak wiele z nich będzie unikalnych. Czy będą wśród nich takie, na których powielony zostanie schemat, a zmienią się tylko treści?
  • Czy posiadasz zdjęcia, które chciałbyś wykorzystać na stronie, czy może ich zakupem ma się zająć wykonawca strony? Ile miałoby ich być?
  • Czy na stronie mają się znaleźć rysunki / ikony / infografiki? Czy należy je przygotować?
  • Czy chcesz by na stronie odtwarzane były filmy? Jeśli tak, czy posiadasz konto na Youtube lub Vimeo?
  • Czy na stronie maja być zamieszczone linki do mediów społecznościowych? W jakiej formie?
  • Czy na stronę należy przygotować animacje?

 

Projekt graficzny

 

Gdy makieta zostanie zaakceptowana, a materiały zgromadzone do pracy przystępuje grafik. Na tym etapie trzeba najpierw odnaleźć kierunek, zarys designu, klimat, w którym ma zostać zaprojektowana strona. W ustaleniu kierunku pomoże account. Odbywa się to najczęściej na bazie stron referencyjnych i innych materiałów graficznych.  Otrzymasz od wykonawcy tzw. moodbord, czyli zestawienie z inspiracjami i propozycjami czcionek, ikon, stylu obrazów i grafik, palety kolorów. Wszelkie twoje sugestie dotyczące wyglądu zostaną przekazane grafikowi, który na podstawie zebranych przez accounta informacji przygotuje wstępny projekt/projekty strony głównej. Gdy projekt zostanie zaakceptowany grafik w oparciu o makietę przygotuje kolejne zakładki, które będziesz kolejno akceptować.

 

To ważny etap prac i ostatni, na którym bez komplikacji wprowadzać można zmiany w strukturze strony. Gdy cały projekt uzyska twoją akceptację do pracy przystąpi programista, a duże zmiany w projekcie będą oznaczały duże komplikacje.

 

Programowanie

 

Na początkowym etapie kodowania nie będziesz miał wglądu w postęp prac nad stroną. Przenoszeniu projektu na kod towarzyszy również praca nad konfigurowaniem systemu zarządzania treścią, który umożliwi łatwe edytowanie i zarządzanie zawartością strony.

Strona w roboczej wersji powstaje na tzw. stronie deweloperskiej, którą będziesz mógł obejrzeć na późniejszym etapie programowania.

 

Wprowadzanie danych

 

Gdy strona zostanie zakodowana i zawiera już funkcjonalności dodatkowe, a system CMS został skonfigurowany, można przystąpić do wypełniania jej treściami nadesłanymi przez klienta lub stworzonymi przez wykonawcę. Na stronie, nadal w wersji developerskiej, pojawiają się teksty, zdjęcia i inne niezbędne materiały. Na tym etapie możesz zmieniać zawartość materiałów, które mają być zamieszczone na stronie pod warunkiem, że nie zmienia to struktury strony.

 

Akceptacja i uwagi klienta

 

Strona uzupełniona o treści z punktu widzenia wykonawcy jest już gotowa do publikacji. Twoim zadaniem jest na tym etapie skontrolowanie całości i przekazanie uwag w terminie ustalonym w umowie. Po wprowadzeniu zmian, które zgłosisz lub upływie tego terminu strona zostanie opublikowana.

 

Finalizacja umowy – Publikacja strony

 

Finał współpracy to publikacja strony pod docelowym adresem. Jeśli wyrazisz takie życzenie zostaniesz przeszkolony z obsługi serwisu dotyczącej samodzielnej aktualizacji treści i innych funkcjonalności.  Pozostało już tylko finansowe rozliczenie projektu i strona jest twoja 😊

 

Dalsza współpraca

 

Oddanie strony, zwykle nie kończy współpracy z wykonawcą. Połączenie zlecenia stworzenia witryny z takimi usługami jak utrzymania strony, hosting, optymalizacja, pozycjonowanie, promocja czy wsparcie techniczne,  jest często najkorzystniejsze zarówno z praktycznego, jak i finansowego punktu widzenia.

Zapraszamy do lektury pozostałych artykułów na naszym blogu, na którym wyjaśniamy te kwestie oraz do zapoznania się z ofertą tworzenia stron przez 1connect.

 

 

Jak wybrać twórcę strony?

 

W obecnych czasach, króluje stwierdzenie, że nie istniejesz, jeżeli nie ma Cię w Internecie. Jest w tym sporo prawdy. Aktualnie strona internetowa jest wizytówką firmy, tworzy pierwsze wrażenie i często decyduje o tym czy klient będzie zainteresowany współpracą. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

 

 

Najczęściej wybierając usługodawcę bierzemy pod uwagę polecenia. Nieważne czy dotyczy to sfery prywatnej czy biznesowej. Polegamy na opiniach innych zwłaszcza gdy są to eksperci lub osoby, którym ufamy. To naturalny odruch mózgu, który częściowo chroni się przed natłokiem informacji i koduje w podświadomości pewne elementy.

Ale czy na pewno polecenia zawsze się sprawdzają? Oczywiście, że nie. Każda branża czy firma ma swoje wymagania, do których trzeba podejść indywidualnie. Przy wyborze nowego wykonawcy strony www trzeba kierować się zdrowym rozsądkiem i podejść do tego kompleksowo. Umowa zwykle nie kończy się na zrealizowaniu projektu. Często obejmuje bowiem szereg późniejszych działań, związanych ze wsparciem strony, jej rozwojem, pozycjonowanie czy analizami. Warto więc zweryfikować firmę, z którą chcemy się związać.

 

Co powinieneś sprawdzić zanim podpiszesz umowę?

 

Portfolio projektów.

Portfolio powie o firmie bardzo wiele.

  • Jakie już wykonała projekty?
  • Dla jakich marek pracowała?
  • W jakim stylu są realizacje firmy?
  • Czy strony są kreatywnie i nowatorskie, czy raczej klasyczne i zachowawcze.?

Zazwyczaj przy projekcie udostępniony jest link do strony. Warto ją przejrzeć. Znajdziemy tam informacje o jakości wykonania danej usługi (czy wszystko wyświetla się prawidłowo, czy jest zgodne z opisem w portfolio). Jeżeli strona znacząco odbiega od standardów i jej prezentacji na stronie usługodawcy, nie mamy co liczyć, że nasze wykonanie będzie lepsze.

Klienci

Drugim krokiem jest przejrzenie klientów danej firmy. Czy są to firmy duże, które zazwyczaj mają konkretne wymagania dotyczące bezpieczeństwa stron, standardów pracy czy wręcz mali, lokalni przedsiębiorcy.

Opinie innych

Jeżeli w portfolio nic nie wzbudziło naszego niepokoju warto jest porozmawiać z choć jednym byłym klientem firmy, aby dowiedzieć się jak przebiegała współpraca. Może szwankowała komunikacja, terminy? Tego nie dowiemy się z portfolio, a są to kluczowe zagadnienia w trakcie współpracy nad stroną internetową.

Detale

Teraz możemy przejść już do szczegółów związanych z bezpośrednimi ustaleniami z wybraną firmą. Po wysłaniu zapytania warto zwrócić uwagę na odpowiedź. Czy jest tworzona indywidualnie? Z jakim nastawieniem wykonawca odnosi się do klienta?

Jeżeli nie robimy strony z gotowego szablonu, wymagajmy indywidualnego podejścia. Każdy projekt jest inny, wymaga konkretnych specyfikacji, rozwiązań – pamiętajmy o tym.

Umiejętności

Kolejnym ważnym punktem są umiejętności programisty/ zespołu, który będzie zajmował się tworzeniem waszej strony. Czy ich doświadczenie i zdolności pozwalają w pełni rozwinąć Wasz produkt? Jak skomplikowane projekty są w stanie zrealizować?

Zanim powstanie strona pojawić się powinny projekty graficzne Praca nad stroną zazwyczaj nie kończy się również tylko na zakodowaniu. Kompleksowa oferta, to taka, która w której zawiera się równeż analiza strony pod kątem SEO, wdrożenie w obsługę CMS, czy pomoc w zastosowaniu nowych technologii do komunikacji marketingowej. Pamiętajmy, że strona internetowa to również domena i hosting – warto zwrócić uwagę czy  te usługi znajdziemy w wybranej firmie. Najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie pakietu usług w jednym miejscu. Dostawcy są wtedy wdrożeni w temat, szybko mogą reagować na problemy i tworzyć spójne rozwiązania problemów dotyczących strony.

Ceny

Najbardziej newralgiczny punkt, to zazwyczaj pieniądze. Wiadomo, że każdy chce znaleźć jak najtańsze rozwiązania i nie obciążać budżetu. Najczęściej nie da się jednak połączyć niskiej ceny z dobrą jakością.  Zwłaszcza, gdy chodzi o tworzenie stron. Kieruj się uśrednionymi, rynkowymi cenami. Jeżeli oferta jest bardzo zaniżona bądź zawyżona te powinno to wzbudzić twoją czujność.

Wszystkie ustalenia, umowy poufności, przekazywanie danych, zakres pracy i harmonogram powinny być dokładnie wyjaśnione i przekazane w formie pisemnej. Chroń się przed niedomówieniami. Czytaj, zwłaszcza to co napisano drobnym drukiem.

 

 

Tutaj znajdziesz nasze portfolio i ofertę

Zastanawiasz się ile kosztuje strona stworzona przez 1connect?

Wszystkie informacje znajdziesz na naszej stronie.

Polecamy również artykuł; „Ile kosztuje strona internetowa”.

 

« First ‹ Previous 1 2 3 4 5 Next › Last »
1 2 3 4 5