Blog

Dlaczego strona jest ważna dla biznesu?

 

Może zaczniemy od banalnych rzeczy, o których każdy wie, słyszał, ale czy na pewno rozumie? Dlaczego strona internetowa jest w dzisiejszych czasach tak ważna i czy nasz biznes również powinien ją mieć? A jeżeli ma, to dlaczego powinien cyklicznie dokonywać jej uaktualnienia.

 

 

Masz 12 sekund na stworzenie pierwszego wrażenia. Niewiele prawda? Jeżeli w czasie 3 sekund strona się nie załaduje to ponad 40% użytkowników, po prostu ją opuści i niestety nie będziesz miał okazji do zaprezentowania zamieszczonych na niej treści. Pozostała część użytkowników resztę czasu poświęci na pobieżną ocenę strony. Jeżeli ich zainteresuje, dopiero wtedy przewiną dalej.

Żyjemy w czasach informacji, terabajtów danych, którymi jesteśmy atakowani na każdym kroku. Mechanizmem obronnym naszego mózgu jest przesiewanie tych bodźców i selekcjonowanie perełek, które wzbudzą nasze zainteresowanie. Jesteśmy przyzwyczajeni, że w Internecie mamy wszystko na wyciągnięcie ręki i na nic nie musimy czekać.

 

Czy słuszne jest zdanie: Jeśli nie ma Cię w Internecie, to nie istniejesz?

Odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca, ponieważ …. to zależy – od branży, rynku, na którym działamy czy wielkości przedsiębiorstwa. Samodzielnemu grafikowi może wystarczyć portfolio na specjalistycznych portalach, ale gdy otwierasz restaurację, brak strony, może poważnie zaszkodzić marce i wizerunkowi.

 

Pierwszym krokiem definiującym uzasadnienie posiadania strony internetowej jest odpowiedź na pytanie: Do czego jest nam potrzebna? Jakie funkcje ma spełniać?

  • wizytówka
  • sprzedaż
  • wiarygodność
  • prezentacja oferty

 

Każdy z tych obszarów będzie wymagał innego design i prezentacji danych. O tym szerzej w kolejnym wpisie.

 

Podamy kilka przykładów:

Lokalna restauracja nie posiada strony internetowej – w ten sposób ogranicza kontakt z klientem oraz możliwe zwiększenie ruchu. Konsumenci chcą w łatwy sposób dotrzeć do danych, takich jak numer telefonu, lokalizacja, menu, a także np. zdjęcia oferowanych dań. Chętnie przeczytają również rekomendacje i komentarze dotyczące jakości, dań czy obsługi. Restauracja z pewnością powinna posiadać stronę internetową.

Fryzjerka na osiedlu również nie posiada strony. Jej grupą docelową są wyłącznie osoby przychodzące “z ulicy”. Nie ma możliwości wcześniejszego rezerwowania terminów, ma bardzo podstawowy zakres usług. W tym wypadku posiadanie strony www wydaje się zbędnym wydatkiem, ponieważ bazuje na stałej grupie klientów, rekomendacje są przekazywane drogą marketingu szeptanego i do czasu, aż nie będzie chciała zwiększyć zasięgu swojej pracy, środki warto lokować w innym kierunku.

 

Jaka powinna być strona internetowa?

Ciekawa

  • Pamiętaj, że mamy bardzo mało czasu na przyciągnięcie potencjalnego klienta i wzbudzenie jego zainteresowania. Na dobry wygląd strony składa się:
  • Logo – dobrze dobrane fonty np. branża finansowa nie powinna wstawić zabawnych i lekkich czcionek,
  • Grafiki – dobrej jakości, dopasowane tematycznie do branży,
  • Kolorystyka – nie powinno się używać się więcej niż 3 kolorów na stronie. Powinny również być dostosowane do branży i budzić pozytywne skojarzenia, zaufanie (np. branża ubezpieczeń – odcienie niebieskiego),
  • Układ funkcjonalny, o którym więcej poniżej.

 

Funkcjonalna

Użytkownicy Internetu są przyzwyczajeni do pewnych schematów działania stron, czy aplikacji webowych. Logo przekierowuje do strony głównej, najważniejsze elementy znajdują się w górnym lewym rogu, przyciski powodują jakąś reakcję, najważniejsze informacje wyróżnione itd. Tworząc stronę internetową, konieczne jest postawienie się w roli użytkownika i sprawdzenie, czy nasz projekt nie jest zbyt rozbudowany bądź nieintuicyjny. Jeżeli ktoś nie znajdzie szybko informacji, po prostu opuści stronę i poszuka ich u konkurencji.

 

Tematyczna

Dbając o eksperckie i konkretne treści budzimy w użytkownikach zaufanie. Nikt nie lubi, tracić czasu, który poświęca na zapoznanie się z tematem, aby na końcu przeczytać, że np. ta usługa nie jest aktualnie realizowana albo co gorsze klient dowiaduje się tego dopiero w trakcie bezpośredniego kontaktu. Ludzie szukają odpowiedzi na pytania i jeżeli jesteśmy w stanie im ich dostarczyć, zróbmy to. W podświadomości użytkowników buduje to informację o dużej wartości tej strony, co może później przełożyć się na zakup czy zamówienie. Dodatkowo treści wpływają na pozycjonowanie i Google chętniej indeksuje strony, które są wartościowe dla użytkowników.

 

„Na czasie”

Jak wszędzie trendy ulegają zmianom. Dotyczy to również Internetu i designu. Warto być na bieżąco z aktualnie obowiązującymi tendencjami, ponieważ świadczy to o naszym zaangażowaniu. Strony takie są lepiej oceniane przez użytkowników. Oczywiście nie chodzi tu o comiesięczny refresh strony, tylko zachowanie podstawowych wytycznych dotyczących trendów. Aktualnie dąży się do minimalizmu, prostych i czytelnych widoków. Dużych, dobrych jakościowo grafik. Spłaszczane są widoki przycisków, odchodzi się od znacznego cieniowania elementów. Postaw na konkretną treść oraz jasny przekaz 😉

 

Podsumowując

Niezaprzeczalnie strony internetowe są ważne dla większości firm. Dzięki odpowiednio przygotowanej stronie budujemy swój wizerunek w sieci, kreujemy go i pomagamy użytkownikom nas poznać. Ułatwia zbudowania społeczności wokół naszej marki. Posiadając stronę internetową, przestajemy być anonimowi i wzbudzamy większe zaufanie wśród konsumentów. Oswajamy i przekonujemy ludzi do naszej marki. Ułatwiamy im znajdowanie interesujących ich informacji i kontaktowanie się z nami. Dzięki stronie internetowej możemy rozwijać swoje działania biznesowe i zwiększać zasięg. Jeżeli masz jakieś wątpliwości dotyczące swojej strony, ale czujesz, że to czas najwyższy zaistnieć w Internecie, możesz na nas liczyć :).

Nowości w 2019 roku

Początek Nowego Roku zapowiada się bardzo interesująco. Nie tylko do programistów, ale również dla standardowych użytkowników WordPress. Ten CMS jest naszym głównym narzędziem pracy. Więcej o jego zaletach i funkcjonalności znajdziesz TUTAJ.

Na styczeń zapowiedziana jest publikacja nowej wtyczki do WordPress integrującej ją z narzędziami Google. „Site Kit by Google” pozwoli na dostęp do danych z takich narzędzi jak Search Console, Analytics, AdSense i PageSpeed Insights. Wszystko to w jednym miejscu, dostępne w panelu administratora. Poza dostępami wtyczka ma również dostarczyć nam szczegółowych raportów z linków zewnętrznych.

Kilka informacji o narzędziach:

  • Search Console: strona dla administratorów pozwalająca na sprawdzenie statusu indeksowana strony oraz optymalizację widoczności strony
  • Analytics: narzędzie służące do generowania analiz i raportów dotyczących strony internetowej (ruch na stronie, informacje o konwersjach, segmentacja użytkowników)
  • AdSense: zarządzanie płatnymi reklamami umieszczanymi na swojej stronie internetowej
  • PageSpeed Insights:  narzędzie pozwalające na sprawdzenie szybkości działania strony internetowej

My nie możemy się już doczekać, aby ją przetestować.

 

WordPress wprowadził również nową wersję 5.0 która umożliwia intuicyjne tworzenie strony z bloków. Na najnowszej wersji, treści będą umieszczane w blokach mediów (można je uzupełniać o elementy multimedialne, tekst, grafiki). Bloki będą dopasowywane do wielkości ekranów i dają naprawdę wiele możliwości jak np. pionowe pasy, wąskie, szerokie elementy i wszystko pomiędzy, które wystarczy przemieszczać na stronie. Ułatwieniem jest tworzenie zestawów bloków, które mogą być zawsze pod ręką z zapisanymi wszystkimi wcześniejszymi elementami (formatowanie, style grafik itd.)

Dedykowany dla najnowszej wersji jest domyślny szablon Twenty Nineteen obrazujący wszystkie możliwości i najmocniejsze strony edytora.

Do czego potrzebna nam wirtualna rzeczywistość? Przykłady i prognozy – cz.2

 

Dzięki VR i AR doświadczamy czegoś wyjątkowego, co w warunkach codziennego życia byłoby zupełnie niewykonalne. To technologia, która wywołuje w nas emocje, a te z kolei kocha marketing i sprzedaż. Nic więc dziwnego, że właśnie w tych dziedzinach ma ogromne pole do popisu.

 

Handel i marketing

Chodź nowe technologie nadal jeszcze raczkują, już słychać głosy o tym, że za ich sprawą znikną kiedyś centra handlowe, a wszelkie zakupy odbywać się będą w symulacji. Czy wirtualna i rozszerzona rzeczywistość będą kiedyś dźwignią handlu? Początki ich kariery ą obiecujące.

Możliwa jest już już wirtualna przymiarka ubrań, okularów, czy sprzętów do domu. Wystarczy pobrać odpowiednią aplikację i nie trzeba wysilać wyobraźni, by dowiedzieć się jak wymarzony kapelusz będzie wygląd na naszej głowie, a nowy stół w salonie. Takie rozwiązania zdecydowanie ułatwią nam życie, oszczędzą pieniądze i czas, a to wróży im olbrzymią karierę.

 

Jeśli np. interesującego klienta modelu auta nie ma jeszcze w salonie…..

https://www.youtube.com/watch?v=fvQS8ImnSsw

 

A co powiecie na taką wizję zakupów spożywczych?

https://www.youtube.com/watch?v=-2UT2KcnJiE&t=92s

 

Wirtualne zakupy na e-bay:

https://www.youtube.com/watch?v=yAuiXhJPnr8

 

Aplikacje wirtualnej rzeczywistości udostępnia także IKEA.  Jedna z nich umożliwia użytkownikowi w pełni trójwymiarowym środowisku spacerować po kuchni i wykorzystywać zgromadzone w niej przedmioty. Możliwa jest również zmiana wyglądu kuchni czy perspektywy (dorosłego lub dziecka) z której ją oglądamy.

https://www.youtube.com/watch?v=VZSk5eVkSns

 

Poniższa aplikacja IKEI to doskonały dowód na to, jak bardzo może ułatwiać nam życie stosowanie nowych technologii.

https://www.youtube.com/watch?v=vDNzTasuYEw

 

Wirtualna rzeczywistość i „custom -made”?

Nadchodzi czwarta rewolucją przemysłową, a wraz z nią czas personalizacji produktów, bo kochamy otrzymywać, rzeczy wyjątkowe. Stanie się tak dzięki zmianom, które zachodzą w procesach produkcyjnych. W przyszłości niemal wszystko będzie „custom-made”, a VR i AR

świetnie się w tą wizję wkomponowują.

 

Przykład?

Produkty takie, jak buty Nike Makers’ Experience. Firma chwali się, że potrafi wyprodukować buty o jakich marzymy, spersonalizowane  według naszych gustów, w ciągu zaledwie 90 minut. Wyobraźcie sobie jakie wrażenie  na osobie projektującej swoje buty wywarłaby możliwość obejrzenia ich na własnych nogach jeszcze przed zamówieniem.

https://news.nike.com/news/nike-makers-studio

 

Doskonałym przykładem rewolucyjnego wpływu technologii AR i VR na handel może być również sprzedaż nieruchomości. Tutaj podobnie jak w hotelarstwie szybka prezentacja oferty to nie tylko mniejsze koszty i większa wygoda, ale również możliwość oceny oferty bez pośrednictwa osób trzecich, czy obiektywu aparatu. Najciekawsze jest jednak to, że taka prezentacja dotyczyć może nie tylko już istniejących, ale również powstających dopiero miejsc. Takie rozwiązanie ułatwia selekcję nieruchomości i planowanie dowolnych aranżacji oglądanych miejsc. Dużo łatwiej jest przekonać klienta do zakupu mieszkania, gdy zapewni się mu możliwość odbycia wirtualnej wycieczki po, często nieistniejącym jeszcze obiekcie. Takie narządzie ułatwi pracę również projektantom i architektom.

https://www.youtube.com/watch?v=h7bxo-MpgB4

 

O tym jak wielkie możliwości marketing będzie miał dzięki technologii VR i AR niech zaświadczą poniższe  przykłady:

 

Jak pięknie opowiedzieć historię o marce?

https://www.youtube.com/watch?v=XRik3h5M-qU

 

Jak przyciągnąć uwagę klienta?

https://www.youtube.com/watch?time_continue=59&v=bCcvEVyAXQ0

 

Jak dostarczyć mu rozrywki z marką w tle?

https://www.youtube.com/watch?v=cr3V4xt2710

 

Nie we wszystkich domach znajdziemy dzisiaj okulary do wirtualnej rzeczywistości, ale jak się okazuje były w 2017 roku jednym z najczęściej wybieranych prezentów komunijnych („Rzeczpospolita”).   Do 2020 r. będzie w obiegu w celach biznesowych i konsumenckich, aż 52 miliony egzemplarzy wyświetlaczy wirtualnej rzeczywistości w samych Stanach Zjednoczonych (Forrester Research ) oraz ponad 130 milionów na całym świecie (Statista) . Wirtualna rzeczywistość to wyzwaniem dla firm marketingowych i rozwiązanie, które powinni bezsprzecznie brać pod uwagę w planowaniu kampanii marketingowych.  Nie warto bagatelizować wpływu VR na możliwości sprzedażowe. Być może, to właśnie technologia VR okaże się kluczową przewagą w walce z konkurencją.

 

Dobroczynność

Jeśli emocje to również cele niekomercyjne, bo za pomocą nowoczesnych technologii można też czynić dobro.

 

Organizacja HOPE International, która zrzesza osoby, zainteresowane przeciwdziałaniem występującym na świecie patologiom, np. ubóstwu, pozwala potencjalnym darczyńcom poznać realia, w których mieszkają i żyją osoby oczekujące na pomoc.

https://www.inc.com/john-boitnott/how-one-nonprofit-is-turning-vr-into-a-marketing-weapon-to-fight-poverty.html

 

Doskonały przykład takich działań to również film zrealizowany przez New York Timesa opowiadający o losach dzieci zamieszkujących regiony opanowane przez konflikty zbrojne.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=602&v=ecavbpCuvkI

 

Biznes i przemysł

Biznes jest pragmatyczny. Stawia na konkretne rozwiązania, które obniżają koszty, oszczędzają czas i usprawniają pracę. Technologie rozszerzonej rzeczywistości doskonale wpisują się w takie potrzeby. Mogą z powodzeniem optymalizować pracę w wielu zastosowaniach przemysłowych i biznesowych, a czasem okazują się wręcz przełomowe.  Z pewnością sprawdzają  się wszędzie tam, gdzie chcemy, aby system – lub człowiek za jego pośrednictwem – szybko nam coś podpowiedział.

W najbliższej przyszłości wyposażać będziemy pracowników w okulary, dzięki którym widoczne będą dodatkowe informacje przydatne w ich codziennej pracy, np. wirtualne instrukcje nałożone na rzeczywisty obraz. Skanując kod na części zamiennej lub pudle z przesyłką otrzymają informację o tym, czy prawidłowo montują część lub czy odłożyli pakunek w magazynie na właściwe miejsce.

Podobne problemy i możliwości znajdziemy w każdej branży, zawsze gdy pracownik podczas pracy musi skorzystać z wielu różnych źródeł danych. Przekłada się to na optymalizację kosztów związanych z obsługą i naprawą, procesami gwarancyjnymi, logistykę i poprawę wizerunku przedsiębiorstw w oczach klientów.

 

Przykłady:

– Pracę na platformach wiertniczych. W razie awarii nawet szeregowy technik – wyposażony w okulary z wyświetlaczem AR – jest w stanie łatwo skontaktować się ze specjalistą od konkretnego urządzenia, który prześle instrukcję i zdalnie podpowie, jakie działania podjąć.

– Serwisanta farmy paneli słonecznych lub innego wysoko wyspecjalizowanego sprzętu, który musi dokonać niej niezbędnych napraw dzięki sprzętowi z funkcjami AR, będzie mógł widzieć na bieżąco kolejkę zadań do wykonania, lokalizację kolejnego punktów/urządzeń do odwiedzenia, mapę itp. Wszystko to pozwoli mu szybciej i łatwiej wykonać swoją pracę.

– Diagnostyk samochodowy, który ma na nosie okulary AR widzi wszelkie, przydatne w danej chwili informacje, dostarczane przez systemy diagnostyczne, bez konieczności wysiadania z samochodu. Nad takim rozwiązaniem pracuje już Bosch Auto Parts.

Bosch jest także autorem działającej już aplikacji  dla służb ratunkowych. Opracowano ją z myślą o autach koncernu Daimler. Gdy taki samochód weźmie udział wypadku, strażacy, którzy po wypadku zmuszeni są ciąć wzmocnienia i karoserię, dowiadują się za jej pośrednictwem,  w których miejscach powinni to robić, by możliwie najszybciej wydobyć poszkodowanych. Aplikacja ostrzeże ich również gdzie znajdują się potencjalnie niebezpieczne punktach samochodu (bak, akumulator).

Firma Boeing natomiast stworzyła swoje własne narzędzia AR, dzięki któremu, technicy składający produkty Boeinga (satelity) mogą podczas pracy w czasie rzeczywistym dostawać informacje dotyczące produktów, nad którymi pracują. Zastosowanie AR pozwoliło na prezentowanie pracownikom modeli 3D, które precyzyjnie demonstrowały poprawny sposób montażu.

https://www.computerworld.com/article/3214472/virtual-reality/virtual-reality-augmented-reality-mixed-reality-for-enterprise.html

 

Na koniec

Czas pokaże, jakimi możliwościami wykorzystania zaskoczy nas świat technologii wirtualnej rzeczywistości. Na koniec coś co zainteresuje niemal wszystkich, a zwłaszcza tych, dla których bardzo ważne są media społecznościowe.

Chcielibyście by na Facebooku wasze zdjęcie zastąpił wirtualny avatar? Będzie naśladował wasze gesty, uśmiechał się i ruszał ustami gdy mówi. Tak, będzie mógł rozmawiać z innym avatarem – rozmawiać, rysować, zaprezentować innym użytkownikom film lub zdjęcie, połączyć się telefonicznie z użytkownikiem, a nawet zrobić sobie selfie, które opublikuje  na wallu. To naprawdę warto obejrzeć. Pomysł robi wrażenie.

 

pomysł Facebooka:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=184&v=YuIgyKLPt3s

 

A jeśli nadal mało wam wizji futurologicznych poczytajcie o nowym pomyśle Nasa, które chce nas wysłać na marsa  lub obejrzyjcie film Hyper-Reality Keiichi Matsuda, w którym reżyser pokazuje jak świat wyglądać będzie, jeśli oszalejemy na punkcie VR, AR i jak w tym filmie MR:

https://www.youtube.com/watch?v=YJg02ivYzSs

 

Do zobaczenia w przyszłości 😉

Do czego potrzebna nam wirtualna rzeczywistość? Przykłady i prognozy – cz.1

Rozwój rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej oraz sposobów jej wykorzystania przyspiesza lawinowo. Do niedawna praktyczne zastosowania rozwiązań opartych na VR i AR były rozwiązaniami konsumenckimi. Gry i transmisje video to dla większości z nas pierwsze skojarzenia z rzeczywistością wirtualną. Tymczasem wszystko wskazuje na to, że dalszy rozwój technologii Virtual Reality będzie wynikał przede wszystkim z rosnącej ilości zastosowań biznesowych.

 

Jakiego wykorzystania VR/AR można spodziewać się w najbliższych latach i jak to wygląda już dziś?

Teoretycznie możliwości nowych technologii, rozwijanych o coraz nowsze rozwiązania dotyczące np. mapowania przestrzeni, dają nam wrażenie nieograniczoności zastosowań. W praktyce rządzi pragmatyzm, zwłaszcza w biznesie, który poszukuje rozwiązań konkretnych problemów.

 

Branże, które dziś wykorzystują je najodważniej to:

– szkolenia i edukacja
– sprzedaż i marketing
– turystyka i promocja lokali gastronomicznych/rozrywkowych
– wynajem, promocja i handel nieruchomościami,
– architektura oraz projektowanie wnętrz /ogrodów,
– medycyna
– wojskowość

 

Oprócz wymienionych wyżej obszarów biznesu, które z pewności szybko rozwijać będą zastosowania technologii wirtualnych, obserwować będziemy w najbliższych latach popularyzację AR w specjalistycznych zastosowaniach, takich jak na przykład:

–  praca w terenie,
–  logistyka i obsługa magazynów
– obsługa magazynów,
– serwis,
– projektowanie przemysłowe

Przedstawiamy poniżej informacje o kilkunastu rozwiązaniach z dziedzin, które już dziś dobitnie wskazują kierunek, w którym podąży rozwój technologii, a wraz z nim całego biznesu:

 

Edukacja i Szkolenia

Wirtualna rzeczywistość wydaje się wręcz naturalnym rozwiązaniem na potrzeby prowadzenia szkoleń i edukacji w tym e-learningu. Również rzeczywistość rozszerzona może zostać wykorzystana na wiele sposobów – jako multimedialne podręczniki, czy zabawa i symulacja z wykorzystaniem krótkich filmów. Przykłady podobnych zastosowań mamy już w edukacji szkolnej i przedszkolnej, a kilka rozwiązań w technologii AR obejrzeć można na poniższych filmach:

https://www.youtube.com/watch?v=ioLdq2PelOM

https://www.youtube.com/watch?time_continue=74&v=iHN4c7FYXYs

 

Technologie AR i VR zmieniają konwencjonalne podejście do warsztatów. Szkolenia wykorzystujące rozwiązania rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej to oszczędność czasu i redukcja kosztów. Nie potrzebny jest instruktor – wystarczą same gogle.

Wśród kursów dla firm z rozszerzeniem AR i VR ważne miejsce zajmują:

– szkolenia z zakresu technologii montażowych (np. budowy samolotów, czy sond kosmicznych)

– szkolenia na potrzeby dużych korporacji (np. serwisowe, z zakresu asortymentu produktów oraz ich prezentacji).

– szkolenia dla pilotów samolotów, kierowców

– szkolenia dla służb ratunkowych i wojska  polegające na  ćwiczeniu zachowania w ekstremalnych sytuacjach, gdzie zastosowanie wirtualnej rzeczywistości pozwala przede wszystkim zmniejszyć koszty i zwiększyć dostępność do szkoleń.

 

Świetnym przykładem szkolenia jest wirtualna spawarka Lincoln Electric.

Jest to zestaw składający się z przyłbicy (gogle VR) i fizycznych narzędzi przypominających swoją formą prawdziwą spawarkę. Uczestnicy szkolenia określają wrażenia fizyczne podczas symulacji, jako niemal identyczne, z tymi, które odczuwają przy pracy na prawdziwej spawarce: pozycja ciała, kąt i pozycję uchwytu, prędkość pracy. Jak wykazały badania, ten rodzaj szkolenia ma  wpływ na pamięć mięśniową i wzorce motoryczne. Kursanci biorący udział w tym treningu uzyskują lepsze wyniki jednocześnie skracając czas procesu certyfikacji.

https://www.youtube.com/watch?v=O2AFd8znwuE

 

Kolejny przykład to treningi bezpiecznej jazdy, które organizuje dla kierowców swoich ciężarówek firma UPS. Uczestnicy szkolenia uczą się identyfikować zagrożenia, reagować na bodźce wizualne i dźwiękowe i informować o tym, co wzbudza ich zaniepokojenie. Taki trening zastępuje  szkolenie w dotychczasowej formule, które oparte było na urządzeniach z ekranem dotykowym.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=fypGVcmWpnU

 

Turystyka i Hotelarstwo

Nie trudno sobie wyobrazić, jak duży wpływ na promocję podróży i turystyki mogą mieć nowe technologie. Zamiast papierowych katalogów i opowieści pośredników lub relacji znajomych dysonować będziemy możliwością doświadczenia miejsc na własnej skórze. To już się dzieje.

 

Firma Mariott pokazuje w ten sposób jakie przeżycia, które towarzyszą znanym podróżnikom.

https://www.youtube.com/watch?v=fT2p4EBXYSg

 

A w taki sposób sieć hotelowa zachęca nowożeńców do podróży poślubnych:

https://www.youtube.com/watch?v=i6yMqXLnpN4

 

Dzięki podobnym rozwiązaniom nie tylko złapiemy bakcyla podróży, ale również na własne oczy przekonamy się jak wygląda hotel, w którym mamy zamiar się zatrzymać.

I tu znów pionierem jest Mariott, który zbudował dla swoich klientów „teleporter”:

http://framestorevr.com/marriott

 

Inne rozwiązania, to np. Gogle AVD dla narciarzy i snowboardzistów, które przekazują informacje prowadzące na trasie, także podczas mgły. To rozwiązanie zastosować można na bardzo wiele sposobów do promocji turystyki i sportu.

Przykładem jest nawigacja wzbogacona o informacje z otoczenia, dla pieszych i kierowców na ulicach i w budynkach.

https://www.youtube.com/watch?v=LK1eXVGz8sg

Nowe rozwiązania zmienią prawdopodobnie całkowicie podejście do obsługi klienta w turystyce i już wkrótce przestaną być postrzegane wyłącznie jako ciekawy gadżet.

 

Medycyna

Medycyna już dziś z powodzeniem korzysta z nowych technologii w chirurgii, diagnostyce, psychoterapii oraz leczeniu bólu i terapiach behawioralnych. Szacuje się, że  wartość globalnego rynku rozwiązań VR i AR w medycynie to  568,7 milionów dolarów (Grand View Research – 2017).

 

Rzutowanie obrazu 3D zawierającego informacje zbierane metodami nieinwazyjnymi, takimi jak np. USG,  bezpośrednio na ciało pacjenta ma realny wpływ na pracę chirurgów. W poniższym przykładzie widzimy projekcję wnętrza ciała pacjenta np. podczas zabiegu chirurgicznego, wirtualne „nakładanie“ obrazu żył na skórę

https://www.youtube.com/watch?v=kifj0ZP4Mos

 

Lekarze wizualizują za pomocą nowych technologii swoją pracę i wykorzystują powstałe prezentacje podczas szkoleń lub złożonych operacji.  Przy pomocy zestawu VR oglądać mogą trójwymiarowy obraz mózgu i precyzyjnie lokalizować guzy, poznawać strukturę i planować przebieg operacji. To także doskonałe narzędzie szkoleniowe.  Zanim młody chirurg przystąpi  do swojej pierwszej operacji, trenuje w wirtualnym świecie, oglądając przebieg zabiegu w goglach.

https://www.youtube.com/watch?v=AttXbcLUyR0

 

Wirtualna rzeczywistość umożliwia studentom również przeprowadzanie wirtualnej sekcji zwłok. Są na świecie uniwersytety, które zrezygnowały z dotychczasowych metod szkoleniowych w tym zakresie i oparły edukację właśnie o wirtualną rzeczywistość. Dzięki tej technologii z dowolnej perspektywy oglądać można wszystkie elementy organizmu, a jeśli jest taka konieczność, zajrzeć do ich wnętrza, aby dokładnie dowiedzieć się, jak funkcjonują.

 

VR jest doskonałym narzędziem do symulacji i wizualizacji dla tego  dobrze sprawdza się w  psychoterapii, leczeniu depresji, zespołu stresu pourazowego i w walce z  zaburzeniami lękowymi wszelkiego typu. W metodzie zwanej ekspozycją, pacjent poddawany jest działaniu bodźca, który wywołuje lęk, ale wszystko odbywa się  w kontrolowanych warunkach, które dają mu poczucie bezpieczeństwa. Dzięki specjalnie przygotowanym aplikacjom pacjent może w takich warunkach stawić czoła trudnym sytuacjom: lękowi przed otwartą przestrzenią, zamknięciem, lataniem, wysokością, wystąpieniami publicznymi, ciemnością. Jak dowodzą badania, terapie te są bardzo skuteczne. Pokazał to Samsung w jednej ze swoich kampanii (#BeFearless).

https://www.youtube.com/watch?v=kveC0QxOn7A

 

Jak się okazuje VR może być również ratunkiem dla osób zmagających się z bólem.  Zanurzając się w wirtualnym świecie pacjent nie skupia uwagi na bólu tylko na rzeczywistości, której może doświadczać dzięki goglom. Ten sposób odciągania uwagi od bodźców bólowych sprawdza się w walce z ostrym bólem towarzyszącym zabiegom, zmianie opatrunków czy rekonwalescencji po operacji. W Polsce trwają już badania nad wykorzystaniem gogli VR w leczeniu chronicznego bólu u przewlekle chorych pacjentów.

 

Nowe technologie są również niezwykle przydatne  w diagnostyce chorób neurologicznych i psychiatrycznych, rehabilitacji po udarach, w zaawansowanych badaniach nad mózgiem człowieka i w wielu innych obszarach medycyny.

c.d.n

« First ‹ Previous 1 2 3 4 Next › Last »
1 2 3 4