Blog

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość – ewolucja opowiadania historii

 

Czym jest wirtualna i rozszerzona rzeczywistość?
Jak wykorzystać nowe technologie i czy taka inwestycja się opłaci?
Czy przełoży się na realne zyski firm i zmianę naszych przyzwyczajeń?

 

Z czym się to je?

VR (Virtual Technologie) to technologia, która tworzy wirtualny świat i przenosi do niego użytkownika. Może być przedstawieniem istniejących miejsc lub światem wykreowanym w całości, od podstaw.

AR (Augumented Reality), czyli rzeczywistość rozszerzona, łączy natomiast świat wirtualny z realnym. „Nakłada” na prawdziwe otoczenie wirtualne obiekty i warstwy, poszerzając w ten sposób rzeczywistość.

Różnice między obiema technologiami doskonale ilustrują przykłady zastosowań, które jeszcze niedawno znaliśmy wyłącznie z filmów science – fiction. Jeśli macie kłopot z wyobrażeniem sobie sposobu, w jaki działa AR sięgnijcie pamięcią do „Raportu mniejszości”, w którym bohater posługuje się interaktywnym, zawieszonym w powietrzu komputerem lub do „Terminatora”, który skanuje ubrania przechodniów, odczytując ich rozmiary. VR w najczystszej postaci znajdziecie w „Matrix” braci Wachowskich – wykreowanym świecie, stworzonym sztucznie, choć sprawiającym wrażenie realnej rzeczywistości.

Obie technologie różni od siebie sprzęt.
VR wymaga użycia specjalnych gogli lub okularów które pozwalają użytkownikowi doznawać wrażeń związanych z konkretnymi sytuacjami. Jeszcze niedawno sprzęt ten był drogi i przez to niedostępny dla większości użytkowników. Dziś to wydatek rzędu od 50 do 500 zł.

W odróżnieniu od wirtualnej rzeczywistości, rzeczywistość rozszerzona jest dla użytkownika dużo bardziej dostępna. Nie wymaga użycia specjalnego sprzętu, tylko wykorzystuje przenośne urządzenia, które niemal wszyscy posiadamy – smartfony. Dzięki aplikacjom, które na nich instalujemy możemy oglądać trójwymiarowe reklamy lub informacje. Wystarczy, że skierujemy ekran aparatu swojego smartfona w miejsce wzbogacone elementami AR.

 

Krótkotrwała moda czy przyszłość?

Obie technologie dopiero się rozwijają, ale jest to rozwój bardzo dynamiczny. Tak jak w przypadku każdej innowacyjnej branży, ich pojawienie obudziło wielkie apetyty. Zazwyczaj przeceniamy możliwości nowych technologii w krótkiej perspektywie, nie doceniając roli, jaką odgrywa czas. VR nie sprostało oczekiwaniom w początkowej fazie rozwoju, strasząc kablami i wielkimi hełmami. Jeśli jednak pomyślimy o tej technologii jako o prototypie czegoś, co przechodzi właśnie swoją ewolucję i porównamy do komputerów, które w latach 50-tych miały wielkość szaf, a dziś mieszczą się nam w kieszeni, dostrzeżemy potencjał.

Co prawda zaawansowane urządzenia VR w domach to ciągle rzadkość, ale prawie każdy z nas posiada przecież smartfon. A ten, osadzony w tanich (wykonanych np. z kartonu i soczewek) goglach mobilnych, może przenieść swojego właściciela w świat wirtualnej rzeczywistości. Jesteśmy dziś technologicznie na tyle zaawansowani, by stworzyć rynek w oparciu o smartfony właśnie, a pokolenie Millenialsów i Zetów to wręcz wymarzeni odbiorcy tych technologii.

Wyniki sprzedaży już dostępnych gogli VR i całej otoczki związanej z technologiami wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości za kilka ubiegłych lat są potwierdzeniem potencjału drzemiącego w tym obszarze rynku. Gdyby dokonać porównania wyników sprzedaży urządzeń do VR z pierwszym rokiem sprzedaży iPhona lub HTC Dream, czyli pierwszego telefonu z Androidem okazuje się, że są na podobnym poziomie. Jeszcze lepiej wypada porównanie z wynikami sprzedaży konsol: Xbox 360 czy PS3 w pierwszym roku.

Zainteresowanie wirtualną i poszerzoną rzeczywistością wynika zapewne również z potrzeby zrobienia kolejnego technologicznego kroku, na który nie widać specjalnych nadziei, jeśli chodzi o inne branże. Samochody będą przejmowały za nas kolejne czynności podczas prowadzenia. Telefonom będzie przybywało mocy, rozdzielczości, a telewizorom kolorów i pikseli. Wszystko stało się przewidywalne, a to co przewidywalne nie budzi emocji, na które wciąż istnieje ogromne zapotrzebowanie.

 

Jak wykorzystać technologię VR i AR w biznesie?

Główną wspólną cechą obu technologii jest fakt, że wywołują w nas spektakularne wrażenia i działają bezpośrednio na emocje. To nowy, rewolucyjny sposób na pokazywanie i opowiadanie historii. Pytanie o wpływ jaki VR, AR i inne tego typu technologie będą miały na nasze życie wydaje się w tym kontekście retoryczne. Będzie ogromny, podobnie jak wielość zastosowań nowej technologii. Potrzebne są przykłady?

 

VR i AR świetnie sprawdzają się w marketingu i storytellingu, bo 360-stopniowe wideo, krótkie gry, interaktywne filmy to właśnie nowe sposoby opowiadania historii. Są doskonałym rozwiązaniem na dostarczenie potencjalnym konsumentom próbki wrażeń i emocji, których oczekują po produkcie. Mogą służyć za swego rodzaju test, dzięki któremu klient nie musi opierać się na relacjach i opiniach innych.

 

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość już dziś wykorzystywane są w medycynie, do eksperymentów psychologicznych, badań terapeutycznych, czy np. leczenia stresu pourazowego.

 

Do wizualizacji projektów stosuje ją szeroko branża architektoniczna i produkcyjna.

 

Pogłębianie interakcji i zaangażowania dzięki stosowaniu AR i VR, wspiera także proces uczenia się i całą branżę edukacyjną.

 

Firmy mogą wykorzystywać technologie VR do poprawy efektywności pracy zespołów. To świetny sposób na przekazywanie wiedzy szkoleniowej lub prezentację oferty w sposób dotychczas niedostępny. Za pomocą VR wykreować można „miejsca”, w których spotykają się i pracują ze sobą użytkownicy.

 

Kolejny, popularny sposób na wykorzystanie nowej technologii w biznesie to, jak w przypadku supermarketów, nakładanie warstw AR na oferowane w sklepie produkty, dzięki czemu klient może na przykład porównywać ceny, przykładając aparat do wybranych półek sklepowych. Podobny mechanizm wykorzystywany jest przez firmy zajmujące się przesyłkami.

 

VR i AR świetnie sprawdzą się również przy organizowaniu różnego rodzaju eventów, od  wydarzeń sportowych czy koncertów zaczynając, na konferencjach lub relacjach z operacji medycznych kończąc.

 

Wraz z rozwojem technologii pojawiać się będą kolejne ciekawe scenariusze i sposoby wykorzystania nowych technologii, zarówno komercyjne, jak i niekomercyjne.

Konkretne przykłady na wykorzystanie technologii VR i AR w biznesie oraz marketingu znajdziecie tutaj i tutaj:

 

Czy warto czekać?

Rynek VR i AR może być wart za 10 lat ok. 80 mld USD (Goldman Sachs), a to więcej niż wynoszą prognozy dla rynku telewizyjnego. Istnieją również prognozy przewidujące, że rynek aplikacji i akcesoriów do VR będzie rósł w tempie nawet 142% rocznie (BI Intelligence), a liczba urządzeń sprzedanych w 2018 roku osiągnie 24mln sztuk (CCS Insight). Wszystko to zapowiada pewny wzrost, również wzrost zainteresowania firm wdrożeniem podobnych rozwiązań.

To świetny moment na podobną decyzję. Z jednej strony nie ma już potrzeby wydawania dużych środków na edukowanie klientów, czym są VR i AR, a z drugiej konkurencja nie jest jeszcze silna. Bardziej zachowawczy przedsiębiorcy odsuwają w czasie decyzje o wprowadzeniu nowych technologii, dając w ten sposób pozostałym przewagę. Gdy rozwiązania VR/AR staną się tańsze, a zainteresowanie ze strony odbiorców masowych przybierze na sile, warto być na to przygotowanym.

Zespół 1connect opracowuje aplikacje VR i AR wykorzystując Unity 3D, zarówno w grach jak i w projektach dla biznesu. Dzięki wiedzy i doświadczeniu, które posiadamy, pomagamy klientom, w porę przygotować się na nadejście tego momentu, w którym oferta produktów i usług wykorzystujących nowe technologie okaże się nieodzowna.

VR i AR to z pewnością nie chwilowa moda tylko kolejny, naturalny krok rozwoju cywilizacji opartej o technologie. Wystarczy uprzytomnić sobie, że historie, obrazy, wrażenia dźwiękowe i estetyczne nie docierają do odbiorcy za pośrednictwem ekranu, czy głośnika tylko działają na nas bezpośrednio. Technologia „umieści” nas w samym środku wydarzeń i historii, pozwoli poczuć na własnej skórze to, do czego dziś potrzebujemy relacji osób trzecich. To z kolei zmieni w sposób fundamentalny wszystko co nas otacza.

 

Być może kiedyś, jak w literackich wizjach przyszłości Lema, wirtualny świat konkurował będzie z prawdziwym. Może nie nastąpi to dziś ani jutro, ale nastąpi z pewnością. Dochodzimy do takiego punktu w historii rozwoju ludzkości, w którym komunikacja z maszynami odbywa się za pomocą obrazów i mowy ciała, a nie języka maszynowego.

Opowiedz bajkę, czyli dokąd zabierze Cię strona www

Miłość do fabuły, do opowiadania i słuchania historii łączy wszystkich. Bez względu na to, czy mówimy o wyrafinowanych czytelnikach poezji, dzieciach zapatrzonych w kreskówki, wielbicielach seriali, gier komputerowych, czy kibicach piłki nożnej – wszyscy szukamy opowieści. Uwielbiamy zaskakujące historie. Doceniamy wiarygodnie wykreowane światy, zabawę i inteligentny komentarz – najlepiej wszystko to w jednym. Każdemu z nas zdarzyła się kiedyś nieprzespana noc nad książką lub przed ekranem.

 

Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedz tkwi w naszej naturze, tej społecznej i tej biologicznej.

Opowieści nas bawią, a zatem poprawiają samopoczucie, dowartościowują. Zdarza się również, że straszą i manipulują nami, wyprowadzają z równowagi.  Po fabułę sięgamy zatem nie tylko, dla przyjemności, ale także by od rzeczywistości uciec lub wręcz przeciwnie, lepiej ją zrozumieć. Bo historie pozwalają nadać sens temu co robimy my i nasze otoczenie.  A w tym czasie w naszym mózgu rządzi oksytocyna. Pojawia się nie tylko przy bezpośrednim kontakcie z opowiadającą osobą, ale także podczas słuchania opowieści. Dzięki niej odczuwamy większą empatię wobec osoby, której historię poznajemy, decydujemy się jej zaufać lub podjąć współpracę.

Fabuła to zatem emocje, a bez nich nie byłoby reklam – kopalni opowieści. Posługują się najróżniejszymi środkami, ale te najlepsze mają jedną wspólną cechę – długo nie dają o sobie zapomnieć.  Opowiadanie ułatwia bowiem utrzymanie koncentracji, a potem odtwarzanie poznanych informacji i na tym powinno Ci zależeć.

Storytelling – powiecie – nic odkrywczego! A zastanawialiście się kiedyś, czy wasze strony internetowe są dobrą opowieścią?

Zamiłowanie do opowiadań można skutecznie wykorzystać także podczas tworzenia strony www. Przecież o to właśnie chodzi, by zatrzymać na niej klienta jak najdłużej? By nakłonić go do wysłuchania waszej bajki do samego końca, do happy endu, który wam przyniesie zysk, a klientowi satysfakcję?

 

Storytelling na www

A zatem jak stworzyć na stronie historię i jak wykorzystać do tego celu fakt, ze dysponujemy nie tylko czystą kartką, ale również multimedialnymi i interaktywnymi możliwościami? Jest kilka zasad, których trzymać się powinien każdy, kto opowiada. Przekładają się one w stu procentach na zasady, którymi powinniśmy się kierować tworząc wciągającą stronę internetową.

 

Do kogo mówisz?

Po pierwsze powinieneś odpowiedzieć sobie na pytanie kim jest twój słuchacz/klient. Jakich pragnie opowieści. W jakim jest wieku i na jak długą koncentrację z jego strony możesz liczyć? Czym można go zainteresować/zaszokować/zaskoczyć? Jakimi wartościami może się kierować. Czego nie znosi i czego unika?

 

Jakie jest zakończenie dla twojej bajki?

Gdy projektujesz stronę www odpowiedz sobie na pytanie, dlaczego ją tworzysz. Co właściwie jest twoim celem? Chodzi o wizerunek, sprzedaż, informacje? Zaczynając opowiadać musisz wiedzieć dokąd chcesz zabrać internautę i co czeka go na końcu tej historii. Nawet najciekawsza opowieść nie przyniesie zysku jeśli jej bohater i twój klient nie dotrą do celu.

 

O kim opowiada twoja historia?

Kto lub co pełni tu rolę bohatera – produkt, firma, klient? A może stworzysz dla swojej marki brand hero? Czasem charakter działalności sam podpowiada rozwiązania. Bądź wtedy ostrożny. Oczywiste pomysły, które wydają się na pierwszy rzut oka genialne, mogą być tak samo oczywiste, a co za tym idzie nudne, również dla odbiorcy. Pamiętaj też, że  opowieść o jednostce działa na nas silniej, niż historia anonimowego tłumu. Znajdź sobie bohatera i korzystaj z tego co już jest w naszych głowach, z motywów, które towarzyszą nam od dzieciństwa w bajkach, mitach i innych opowieściach. Jeżeli uda ci się sprawić, że czytelnik znajdzie w opowieści siebie, utożsami się z bohaterem lub przywiąże do niego, możesz uznać to za sukces. Uwiedziony konsument to prawdziwy skarb, bo staje się tym samym dobrowolnym ambasadorem marki. To wartość nie do przecenienie w dobie mediów społecznościowych. Pamiętaj jednak, że to przywiązanie trzeba pielęgnować.

 

Angażująca strona?

Internet to interakcja, dzięki której zaangażowanie w historię może być jeszcze większe. Zastanów się więc jakie narzędzia wykorzystasz na stronie? Na rozwiązania i słowa, które się już opatrzyły odbiorcy pozostają niemal zupełnie ślepi.

 

A zatem…

  • Twoja historia powinna być prosta, ale zaskakująca, konkretna, ale rozpalająca emocje;
  • Zaskakuj, ale dbaj zrozumiałość. Najlepiej zacznij od małego wstrząsu, zaskoczenia. Im będzie większe tym bardziej emocjonujący powinien być dalszy ciąg.
  • Nie trać kontaktu z odbiorcą. Nie pozwól, by odwrócił wzrok, stracił koncentrację i nie poznał końca opowieści. Wykorzystaj do tego naturalne odruchy internautów – scrollowanie, butony, animacje i filmy, infografiki. A może strzałem w dziesiątkę będą specjalnie przygotowane pliki dźwiękowe?
  • Kuś i zapraszaj, pobudzaj wyobraźnię i stymuluj pragnienia by internauta złapał i pociągnął za wątek twojej opowieści. Za pomocą elementów graficznych odsłaniaj rąbek tajemnicy, dalszego ciągu, zapowiadaj rozwiązanie zagadki i wciągaj odbiorcę coraz głębiej w świat twojej strony www.
  • Zachęcaj do interakcji.
  • Stwórz atmosferę. Wykreuj świat swojej strony za pomocą grafiki, animacji, dźwięków. Spraw, by nie chciało się z niej wychodzić.

 

Narracja przez nawigację

Jednym z rozwiązań, które ułatwią ci zadanie są strony one page. Nadają się do opowiadania wprost idealnie. Dawny odruch przerzucania kartek książki zastąpiło dziś skrolowanie. One pages nie wymagają czytania dużej ilości tekstu. Historia opowiadana jest płynnie bez przeskoków, które towarzyszą przeklikiwaniu poszczególnych zakładek. Zebranie najważniejszych treści w jeden wątek bardzo pomaga zachować koncentrację odbiorcy na treści. Poziome paski nawigacji powinny służyć na takiej stronie do kierowania użytkowników w głąb opowieści, poszerzać treści uwypuklone na stronie głównej.

One pages prowadzą odbiorcę płynnie przez całą historię i pozwalają na prezentowanie jej w zaplanowanej przez projektanta kolejności, uwypuklić kluczowe treści, skupić na nich uwagę, zaangażować emocjonalnie i sprawić, że poznane przed chwilą treści pozostaną z odbiorcą na dłużej. Taka strona jest więc sama w sobie czymś w rodzaju opowieści o produkcie, firmie, świecie marki, kliencie, idei… wybór należy do autora.

 

Nie obawiaj się innowacyjności

Jeśli jesteś biznesmenem wiesz, że warto wyprzedzać innych nawet, gdy łączy się to z ryzykiem. Pamiętaj jednak, że nawet jeśli jesteś w stanie samodzielnie odpowiedzieć na większość z powyższych pytań, będzie ci jeszcze potrzebna fachowa wiedza dotycząca budowy stron i konstruowania treści. Znajdziesz ją u specjalistów webdesignerów i fachowców od content marketingu. Z ich pomocą stworzysz scenariusz wciągającej opowieści.

 

Potrzebne są przykłady?

Moc scrolowania poznacie w świecie pewnego kota. Nikt nie potrafi mu się oprzeć, a dowodem intuicyjności tych rozwiązań są dzieci.

Babel the king

 

Każdy produkt to historia. Tutaj znajdziecie ją w szwie, pasku, zamku. Oto produkt w roli głównej:

Bagigia

 

Ta strona to historia muzyki opowiedziana przepięknie, choć bez użycia słów:

https://50-jahre-hitparade.ch

 

Również w Polsce znajdziemy przykłady stron, które kreują światy, historię i bohaterów.

Kubuś

 

Od opowieści roi się także na sprytnie skonstruowanej stronie innej polskiej firmy.

Tymbark

 

Przepiękna strona o pisaniu historii, których wcześniej nikt nie zapisał.

HP Magic Words

 

A tak połączyć można historię marki samochodowej z historią ochrony środowiska.

Subaru

 

Oto przykład innej strony z branży motoryzacyjnej. Jest naszpikowana ciekawymi rozwiązaniami i ogląda się sama.

Peugot – hybrid4

 

Na koniec witryna znana większości z nas, na której historia jest bohaterem historii. Znajdziecie na niej wiele rozwiązań wartych podpatrzenia:

Powstanie Warszawskie

 

« First ‹ Previous 1 2 3 4
1 2 3 4