Know How

Na czym polega współpraca przy tworzeniu strony?

Odpowiedź na to pytanie wymaga na wstępie ostrzeżenia 😉.

Podjęcie decyzji o tworzeniu strony jest jednoznaczne z decyzją o podejmowaniu kolejnych decyzji, a jest ich niemało. Będziesz musiał odpowiedzieć na wiele pytań zanim wszystko zacznie funkcjonować tak, jak to sobie wymarzyłeś. Nie można po prostu zlecić zrobienia strony i czekać na efekt nie angażując się w proces.

Chyba, że zupełnie nie interesuje Cię efekt końcowy?

 

A teraz dobre wieści.

Jeśli znajdziesz twórcę strony, który zna się na rzeczy, pomoże Ci przejść przez  wszystkie te etapy płynnie i bezboleśnie.

Poniżej znajdziesz harmonogram tej „przygody”. Omówimy każdy z etapów na tyle drobiazgowo, abyś podczas współpracy nie czuł się niczym zaskoczony.

 

 

 

 

Wstępna koncepcja i wycena.

 

Zakładamy, że wiesz już sporo o wykonawcy strony (tutaj wskazówki jak wybrać najwłaściwszego). Znasz jego możliwości i wcześniejsze realizacje. Teraz on musi dowiedzieć się, co Ci się marzy. Chociaż etap ten nie jest jeszcze w żaden sposób wiążący dla obu stron, jest bardzo ważny. Będzie miał wpływ na cenę, harmonogram prac i sposób w jaki uporządkujecie współpracę. Nie musisz mieć jeszcze na tym etapie bardzo dokładnej wizji strony (do tego dojdziecie wspólnie po podpisaniu umowy), ale powinieneś znać odpowiedzi na następujące pytania:

  •  Jakie są główne założenia strony, czyli z jakim typem serwisu mamy do czynienia?
  •  Jakie są twoje oczekiwania odnośnie sposobu współpracy i terminów?
  •  Na jakie usługi się decydujesz (projektowanie, kodowanie, czy może strona na szablonach)?

Pierwsze spotkanie zakończy się ustaleniem wstępnej specyfikacji wymagań i przedstawieniem przez wykonawcę pierwszej wyceny.

 

Umowa i harmonogram

Kolejny etap prac nad stroną, to uszczegółowienie specyfikacji. Biorą w nim udział specjaliści, którzy pomogą w odnalezieniu najlepszych rozwiązań. Będziesz kontaktował się z nimi za pośrednictwem account managera. To on powinien zadbać o to, aby prace podczas trwania projektu, odbywały się płynnie i zgodnie z harmonogramem. Praca account managera polega na ustaleniu, jakie dokładnie są oczekiwania wobec strony. To, co zostanie uzgodnione na tym etapie będzie miało wpływa na cenę końcową.

Ten istotny etap to praca koncepcyjna. Ważne, abyś przemyślał wszystkie aspekty dotyczących przyszłej strony i sposobu jej funkcjonowania. Nanoszenie zmian do projektów podczas trwania prac, może się okazać kosztowne, bardzo trudne lub wręcz niemożliwe. Warto zatem przemyśleć wszystko dogłębnie.

  • Jakiego rodzaju strony potrzebujesz, tzn. jakie ma pełnić zadania? Jest stroną informacyjną, sprzedażowa? A może jest to sklep, blog lub system rezerwacji? Każda z tych opcji oznacza inne funkcjonalności, które należy odpowiednio zoptymalizować.
  • Jakie, kluczowe treści mają być na niej eksponowane?
  • Do kogo kierowane maja być treści na stronie, czyli identyfikacja grupy docelowej?
  • Jakie są twoje przewagi konkurencyjne?
  • Czy strona powstaje zupełnie od zera, czy też ma być odświeżeniem lub przebudowaniem już istniejącej? Jeśli w grę wchodzi druga opcja, jak zmieni się struktura strony?
  • Wskaż przykłady stron bądź ich elementów, które mogą być inspiracją dla projektu twojej trony.
  • Wskaż w ogólnym zarysie jak wyobrażasz sobie wygląd strony – kolorystyka, klimat, wydźwięk, sposób rozmieszczenia treści.
  • W ilu wersjach językowych dostępna ma być strona?
  • Czy masz zamiar samodzielnie edytować treści? Jeśli tak, jak powinien wyglądać panel do zarządzania nią (tzw. CMS)? Jakie treści zamierzasz edytować (aktualności, treść oferty itp.)?
  • Czy strona ma zawierać opcje logowania dla większej ilości użytkowników?
  • Czy powinna być dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych?
  • Jakie dodatkowe moduły/funkcjonalności powinna zawierać witryna (np. wyszukiwarka, formularz, kalkulator, szybka płatność, kalendarz)?
  • Czy jesteś zainteresowany usługami technicznych dotyczącymi hostingu, serwera domeny internetowej, ogólnym wsparciem technicznym?
  • Czy strona powinna zostać zoptymalizowana pod kątem pozycjonowania?
  • Jak wyobrażasz sobie harmonogram prac nad stroną? Czy jesteś związany jakimiś terminami?
  • Czy dysponujesz wszystkimi materiałami, które chciałbyś zamieścić na stronie, czy też będziesz w tym zakresie potrzebował pomocy wykonawcy (zdjęcia, logotyp, grafiki, pliki multimedialne, pliki tekstowe itp.)?
  • Czy chcesz by nowa strona była unikalna, stworzona od podstaw przez grafika, czy może chciałbyś zaoszczędzić wybierając gotowy szablon. Wówczas grafik zajmie się dostosowaniem go do twoich potrzeb. Ta opcja nieco ogranicza możliwości kształtowania treści na stronie.
  • Wskaż jaki jest planowany budżet na stworzenie strony internetowej. Wykonawca będzie mógł zaproponować Ci wówczas różne opcje finansowe i rozwiązania techniczne w ramach tych opcji.

 

To wiele pytań, ale konkretne odpowiedzi na nie sprawią, że powstanie w efekcie umowa, harmonogram, specyfikacja techniczna i wycena, które będą podejmowały kwestie oraz zawierały ustalenia istotne dla obu stron.

 

Makieta

 

Gdy dopięte zostaną kwestie formalne i finansowe wykonawca przystąpi do działania. Prace będą się odbywały jednocześnie na dwóch płaszczyznach.

 

Po pierwsze wspólnie z accountem ustalicie, jakie podstrony powinna zwierać witryna i jak rozłożyć treści.  Wszystkie udzielone przez Ciebie wskazówki zmaterializują się w postaci makiety strony. Praca nad nią odbywa się najczęściej online. Będziesz miał na bieżąco wgląd w zmiany jakie zachodzą w makiecie. Możesz tam również zamieszczać swoje uwagi.

 

Równolegle do prac nad makietą kompletowane będą materiały, które posłużą do stworzenia projektu graficznego. Zostaniesz poproszony o wszelkie treści, które chcesz zamieścić na stronie: logotyp, znaki firmowe, zdjęcia produktów, materiały multimedialne, opisy czy publikacje. Jeśli nie posiadasz niezbędnych treści możesz również w tym zakresie skorzystać z usług wykonawcy (stworzenie CI, projekty graficzne, animacje, infografiki, teksty i hasła reklamowe).

 

Pytania na które będziesz musiał odpowiedzieć na tym etapie

 

  • Ile podstron będzie miała twoja strona i jak wiele z nich będzie unikalnych. Czy będą wśród nich takie, na których powielony zostanie schemat, a zmienią się tylko treści?
  • Czy posiadasz zdjęcia, które chciałbyś wykorzystać na stronie, czy może ich zakupem ma się zająć wykonawca strony? Ile miałoby ich być?
  • Czy na stronie mają się znaleźć rysunki / ikony / infografiki? Czy należy je przygotować?
  • Czy chcesz by na stronie odtwarzane były filmy? Jeśli tak, czy posiadasz konto na Youtube lub Vimeo?
  • Czy na stronie maja być zamieszczone linki do mediów społecznościowych? W jakiej formie?
  • Czy na stronę należy przygotować animacje?

 

Projekt graficzny

 

Gdy makieta zostanie zaakceptowana, a materiały zgromadzone do pracy przystępuje grafik. Na tym etapie trzeba najpierw odnaleźć kierunek, zarys designu, klimat, w którym ma zostać zaprojektowana strona. W ustaleniu kierunku pomoże account. Odbywa się to najczęściej na bazie stron referencyjnych i innych materiałów graficznych.  Otrzymasz od wykonawcy tzw. moodbord, czyli zestawienie z inspiracjami i propozycjami czcionek, ikon, stylu obrazów i grafik, palety kolorów. Wszelkie twoje sugestie dotyczące wyglądu zostaną przekazane grafikowi, który na podstawie zebranych przez accounta informacji przygotuje wstępny projekt/projekty strony głównej. Gdy projekt zostanie zaakceptowany grafik w oparciu o makietę przygotuje kolejne zakładki, które będziesz kolejno akceptować.

 

To ważny etap prac i ostatni, na którym bez komplikacji wprowadzać można zmiany w strukturze strony. Gdy cały projekt uzyska twoją akceptację do pracy przystąpi programista, a duże zmiany w projekcie będą oznaczały duże komplikacje.

 

Programowanie

 

Na początkowym etapie kodowania nie będziesz miał wglądu w postęp prac nad stroną. Przenoszeniu projektu na kod towarzyszy również praca nad konfigurowaniem systemu zarządzania treścią, który umożliwi łatwe edytowanie i zarządzanie zawartością strony.

Strona w roboczej wersji powstaje na tzw. stronie deweloperskiej, którą będziesz mógł obejrzeć na późniejszym etapie programowania.

 

Wprowadzanie danych

 

Gdy strona zostanie zakodowana i zawiera już funkcjonalności dodatkowe, a system CMS został skonfigurowany, można przystąpić do wypełniania jej treściami nadesłanymi przez klienta lub stworzonymi przez wykonawcę. Na stronie, nadal w wersji developerskiej, pojawiają się teksty, zdjęcia i inne niezbędne materiały. Na tym etapie możesz zmieniać zawartość materiałów, które mają być zamieszczone na stronie pod warunkiem, że nie zmienia to struktury strony.

 

Akceptacja i uwagi klienta

 

Strona uzupełniona o treści z punktu widzenia wykonawcy jest już gotowa do publikacji. Twoim zadaniem jest na tym etapie skontrolowanie całości i przekazanie uwag w terminie ustalonym w umowie. Po wprowadzeniu zmian, które zgłosisz lub upływie tego terminu strona zostanie opublikowana.

 

Finalizacja umowy – Publikacja strony

 

Finał współpracy to publikacja strony pod docelowym adresem. Jeśli wyrazisz takie życzenie zostaniesz przeszkolony z obsługi serwisu dotyczącej samodzielnej aktualizacji treści i innych funkcjonalności.  Pozostało już tylko finansowe rozliczenie projektu i strona jest twoja 😊

 

Dalsza współpraca

 

Oddanie strony, zwykle nie kończy współpracy z wykonawcą. Połączenie zlecenia stworzenia witryny z takimi usługami jak utrzymania strony, hosting, optymalizacja, pozycjonowanie, promocja czy wsparcie techniczne,  jest często najkorzystniejsze zarówno z praktycznego, jak i finansowego punktu widzenia.

Zapraszamy do lektury pozostałych artykułów na naszym blogu, na którym wyjaśniamy te kwestie oraz do zapoznania się z ofertą tworzenia stron przez 1connect.