Być jak Ignacy – gra oraz platforma edukacyjna

back to portfolio

Przegląd

Platforma internetowa zaprojektowana i dopasowana do wymagań nowego, ogólnopolskiego programu edukacyjnego Fundacji PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza. Projekt zakładał połączenie wielu komponentów, które stoją u podstaw całego programu. Platforma składa się z czterech głównych sekcji tematycznych: przygoda, zabawa, laboratorium i konkurs. W poszczególnych sekcjach zostały ujęte materiały edukacyjne, które stanowią zachętę do poszerzania horyzontów oraz nową, atrakcyjną formę przekazywania wiedzy uczniom szkół podstawowych.

Szczegóły

Klient Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza
Data 2016
Rozwiązania Projektowanie strony, gra multimedialna, komiksy interaktywne
Link bycjakignacy.pl

Wyzwanie

Stworzenie platformy, która będzie przejrzysta, przyjazna w obsłudze oraz dostosowana do wymagań najmłodszych użytkowników i ich opiekunów. Jednocześnie istotnym wyzwaniem było wdrożenie elementów multimedialnych tak, aby nie zakłócały funkcjonowania platformy jako całości oraz zastosowanie rozwiązań umożliwiających przegląd szkół biorących udział w konkursie. W ramach zlecenia podjęliśmy się również zaprojektowania i wdrożenia przygodowej gry multimedialnej oraz interaktywnych epizodów komiksu o Ignacym Łukasiewiczu, jako ciekawych form edukacyjnych, dedykowanych uczniom szkół podstawowych.

Platforma www

Przyjemna dla oka, intuicyjna strona www, która pozwala na poszerzanie horyzontów najmłodszych i uczy poprzez zabawę. Dodatkowo, ze względu na grupę docelową, na stronę należało wdrożyć znaczną ilość elementów graficznych i dopasować je do rozmiaru ekranu na różnych urządzeniach. Projekt strony zakładał konieczność uwzględnienia wielu komponentów: tematycznych filmów multimedialnych powiązanych z kontem YouTube, multimedialnej gry przygodowej, epizodów interaktywnego komisu, mapy w formie przeglądarki szkół biorących udział w programie, animowanych grafik, wpisów z aktualnościami, materiałów do pobrania, formularza kontaktowego, odnośników do innych stron www.

Responsive Web Design

Strona została zaprojektowana tak, aby jej wygląd i układ dostosowywał się automatycznie do rozmiaru okna urządzenia, na którym jest wyświetlana.

Aplikacje webowe i mobilne

W ramach projektu stworzono dwie wersje aplikacji zarówno dla gry multimedialnej, jak i komiksu interaktywnego – webową oraz mobilną. Użytkownicy mogą korzystać z nich zarówno na komputerach poprzez stronę www, jak i na telefonach czy tabletach po pobraniu aplikacji mobilnej ze sklepów Google Play oraz App Store.

Komiks

Interaktywny komiks przedstawiający epizody z życia Ignacego Łukasiewicza. Przeglądanie komiksu możliwe jest zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych. Komiks przewiduje możliwość sterowania za pomocą klawiszy lub dotyku. Dynamiczny charakter opowieści został uzyskany za sprawą animowanych efektów i starannie dopracowanych detali. Dbałość o szczegóły sprawiła, że każdy ze stworzonych epizodów stanowi atrakcyjną formę zarówno dla sympatyków filmów animowanych, jak i tradycyjnych komiksów. Zastosowaliśmy efekty w formie m.in: refleksów świetlnych, animowanych elementów, dynamicznie przesuwających się okien tekstowych, płynnych przejść między kolejnymi oknami (slajdami), zmieniających się perspektyw, efektu paralaksy, symulowania pogody, wielu warstw obrazu. Komiks jest przyjazny w obsłudze, przerzucanie kolejnych ilustracji jest intuicyjne a całość stanowi interesującą i niestandardową formę przekazywania treści.

Zastosowane rozwiązania

W przypadku interaktywnego komiksu istotne było, aby działał on na jak największej ilości urządzeń. Dodatkowym założeniem była możliwość rozbudowywania go w przyszłości o nowe rozdziały. Te założenia skłoniły nas do szukania rozwiązania multiplatformowego, aby zarządzanie kodem źródłowym i zmianami było możliwe. Platforma na której został stworzony to Unity, przy użyciu wyłącznie języka C#. Jest to silnik z możliwościami renderowania grafiki 3D, co pozwalało nam na uzyskanie realistycznych efektów przestrzenności grafik w komiksie. Dzięki wykorzystaniu odpowiednich technologii komiks jest dostępny na platformach iOS, Android i bezpośrednio z przeglądarki internetowej w technologii WebGL, która nie wymaga instalowania żadnych dodatków. Ze względu na różne wymagania, w każdej wersji zastosowano odpowiednie sterowanie i jakość grafik dostosowaną do platformy. Dzięki wykorzystaniu odpowiednich algorytmów kompresji obrazów najmniejsza wersja komiksu miała nieco ponad 12 MB, przy czym niekompresowana wielkości grafik wynosiła 450 MB. Wielkości przygotowanej przez nas wersji o najwyższej jakości to 90 MB.

Gra

Gra multimedialna Kopalnie Ignacego, w której najważniejszym zadaniem jest zbudowanie kopalni. Pokonując kolejne poziomy gracze odkrywają kolejne karty z historią Ignacego Łukasiewicza. Kopalnie Ignacego to gra przygodowa, która rozwija refleks i umiejętności logicznego myślenia. Gra została przygotowana w dwóch wersjach – na urządzenia mobilne oraz jako aplikacja webowa. Gra składa się z kilkunastu plansz – wraz z kolejnym poziomem adekwatnie wzrasta stopień trudności. W Kopalniach Ignacego uwzględniono możliwość wyboru postaci – Tomka lub Majki, w którą wciela się gracz. Do zadań gracza należy zbieranie jak największej liczby monet przy jednoczesnym unikaniu niebezpieczeństw, takich jak pochodnie czy toczące się beczki. Postać wybrana przez gracza posiada pasek zdrowia. Punkty życia zmniejszają się zależnie od przeszkody, na którą wpadnie gracz. Na różnych etapach gry gracz może zbierać i korzystać z lamp naftowych, które stanowią ochronę przed czyhającym niebezpieczeństwem i pozwalają na uniknięcie utraty cennych punktów życia. Dodatkowo w grze osadzono punkty zapisu gry, których ilość i rozmieszczenie zależy od poziomu trudności planszy. Pozwalają one na kontynuację gry po utracie życia od określonego miejsca zapisu. Gra uwzględnia takie elementy jak: możliwość wyboru postaci (dziewczynka i chłopiec), wprowadzanie nowego gracza przez pojawiające się porady od Ignacego Łukasiewicza, będącego mentorem podczas całej gry, 20 różnorodnych zarówno pod względem wyglądu, jak i rodzaju przeszkód poziomów, rozbudowywanie kopalni po każdym poziomie, możliwość korzystania ze specjalnych przedmiotów (np. lampy naftowej Łukasiewicza, która broni przed zagrożeniami, czy plecak odrzutowy, który wprowadza do gry elementy zabawy), poziom trudności dostosowany do umiejętności grupy docelowej, nieskomplikowane mechanizmy sterowania, oprawę dźwiękową, liczne przeszkody do omijania m.in. spadające i toczące się beczki, przelatujące nocą nietoperze, wybuchające stare lampy, spróchniałe deski. Całość jest ściśle spleciona fabularnie z historią Ignacego Łukasiewicza.

Zastosowane rozwiązania

Gra została zbudowana na tej samej platformie co komiks. Skutkuje to łatwiejszym utrzymaniem całości w przyszłości oraz wymaga znajomości mniejszej ilości technologii. Jest ona również dostępna na platformach iOS, Android i w przeglądarkach internetowych na dowolnym komputerze w WebGL. Wykorzystano szereg optymalizacji, aby gra działała w przeglądarce nawet na najsłabszych komputerach, a także ograniczać wielkość całości. Są to m.in. atlasowa grafika, dynamiczne ładowanie elementów, optymalizacja animacji cząsteczkowych, użycie zależnie od potrzeb animacji szkieletowych lub klatkowych. Gra wykorzystuje maksymalnie 128 MB pamięci RAM, zapewniając tym samym działanie na każdym komputerze.

Rezultat

Platforma stanowi nośnik dla edukacji poprzez zabawę. Użytkownicy mają dostęp do informacji na temat projektu, zasobów edukacyjnych oraz aplikacji dopasowanych indywidualnie do potrzeb programu. Do najważniejszych zalet strony należą:

  • funkcjonalność i czytelna nawigacja,
  • przejrzystość i intuicyjna obsługa,
  • dostęp do kompleksowej informacji na temat projektu Być jak Ignacy.

Zainteresowały Cię nasze projekty?

Skontaktuj się z nami