Know How

Do czego potrzebna nam wirtualna rzeczywistość? Przykłady i prognozy – cz.2

Dzięki VR i AR doświadczamy czegoś wyjątkowego, co w warunkach codziennego życia byłoby zupełnie niewykonalne. To technologia, która wywołuje w nas emocje, a te z kolei kocha marketing i sprzedaż. Nic więc dziwnego, że właśnie w tych dziedzinach ma ogromne pole do popisu.

Handel i marketing

Chodź nowe technologie nadal jeszcze raczkują, już słychać głosy o tym, że za ich sprawą znikną kiedyś centra handlowe, a wszelkie zakupy odbywać się będą w symulacji. Czy wirtualna i rozszerzona rzeczywistość będą kiedyś dźwignią handlu? Początki ich kariery ą obiecujące.

Możliwa jest już już wirtualna przymiarka ubrań, okularów, czy sprzętów do domu. Wystarczy pobrać odpowiednią aplikację i nie trzeba wysilać wyobraźni, by dowiedzieć się jak wymarzony kapelusz będzie wygląd na naszej głowie, a nowy stół w salonie. Takie rozwiązania zdecydowanie ułatwią nam życie, oszczędzą pieniądze i czas, a to wróży im olbrzymią karierę.

Jeśli np. interesującego klienta modelu auta nie ma jeszcze w salonie…..

https://www.youtube.com/watch?v=fvQS8ImnSsw

A co powiecie na taką wizję zakupów spożywczych?

https://www.youtube.com/watch?v=-2UT2KcnJiE&t=92s

Wirtualne zakupy na e-bay:

https://www.youtube.com/watch?v=yAuiXhJPnr8

Aplikacje wirtualnej rzeczywistości udostępnia także IKEA.  Jedna z nich umożliwia użytkownikowi w pełni trójwymiarowym środowisku spacerować po kuchni i wykorzystywać zgromadzone w niej przedmioty. Możliwa jest również zmiana wyglądu kuchni czy perspektywy (dorosłego lub dziecka) z której ją oglądamy.

https://www.youtube.com/watch?v=VZSk5eVkSns

Poniższa aplikacja IKEI to doskonały dowód na to, jak bardzo może ułatwiać nam życie stosowanie nowych technologii.

https://www.youtube.com/watch?v=vDNzTasuYEw

Wirtualna rzeczywistość i „custom -made”?

Nadchodzi czwarta rewolucją przemysłową, a wraz z nią czas personalizacji produktów, bo kochamy otrzymywać, rzeczy wyjątkowe. Stanie się tak dzięki zmianom, które zachodzą w procesach produkcyjnych. W przyszłości niemal wszystko będzie „custom-made”, a VR i AR

świetnie się w tą wizję wkomponowują.

Przykład?

Produkty takie, jak buty Nike Makers’ Experience. Firma chwali się, że potrafi wyprodukować buty o jakich marzymy, spersonalizowane  według naszych gustów, w ciągu zaledwie 90 minut. Wyobraźcie sobie jakie wrażenie  na osobie projektującej swoje buty wywarłaby możliwość obejrzenia ich na własnych nogach jeszcze przed zamówieniem.

https://news.nike.com/news/nike-makers-studio

Doskonałym przykładem rewolucyjnego wpływu technologii AR i VR na handel może być również sprzedaż nieruchomości. Tutaj podobnie jak w hotelarstwie szybka prezentacja oferty to nie tylko mniejsze koszty i większa wygoda, ale również możliwość oceny oferty bez pośrednictwa osób trzecich, czy obiektywu aparatu. Najciekawsze jest jednak to, że taka prezentacja dotyczyć może nie tylko już istniejących, ale również powstających dopiero miejsc. Takie rozwiązanie ułatwia selekcję nieruchomości i planowanie dowolnych aranżacji oglądanych miejsc. Dużo łatwiej jest przekonać klienta do zakupu mieszkania, gdy zapewni się mu możliwość odbycia wirtualnej wycieczki po, często nieistniejącym jeszcze obiekcie. Takie narządzie ułatwi pracę również projektantom i architektom.

https://www.youtube.com/watch?v=h7bxo-MpgB4

O tym jak wielkie możliwości marketing będzie miał dzięki technologii VR i AR niech zaświadczą poniższe  przykłady:

Jak pięknie opowiedzieć historię o marce?

https://www.youtube.com/watch?v=XRik3h5M-qU

Jak przyciągnąć uwagę klienta?

https://www.youtube.com/watch?time_continue=59&v=bCcvEVyAXQ0

Jak dostarczyć mu rozrywki z marką w tle?

https://www.youtube.com/watch?v=cr3V4xt2710

Nie we wszystkich domach znajdziemy dzisiaj okulary do wirtualnej rzeczywistości, ale jak się okazuje były w 2017 roku jednym z najczęściej wybieranych prezentów komunijnych („Rzeczpospolita”).   Do 2020 r. będzie w obiegu w celach biznesowych i konsumenckich, aż 52 miliony egzemplarzy wyświetlaczy wirtualnej rzeczywistości w samych Stanach Zjednoczonych (Forrester Research ) oraz ponad 130 milionów na całym świecie (Statista) . Wirtualna rzeczywistość to wyzwaniem dla firm marketingowych i rozwiązanie, które powinni bezsprzecznie brać pod uwagę w planowaniu kampanii marketingowych.  Nie warto bagatelizować wpływu VR na możliwości sprzedażowe. Być może, to właśnie technologia VR okaże się kluczową przewagą w walce z konkurencją.

 

Dobroczynność

Jeśli emocje to również cele niekomercyjne, bo za pomocą nowoczesnych technologii można też czynić dobro.

Organizacja HOPE International, która zrzesza osoby, zainteresowane przeciwdziałaniem występującym na świecie patologiom, np. ubóstwu, pozwala potencjalnym darczyńcom poznać realia, w których mieszkają i żyją osoby oczekujące na pomoc.

https://www.inc.com/john-boitnott/how-one-nonprofit-is-turning-vr-into-a-marketing-weapon-to-fight-poverty.html

Doskonały przykład takich działań to również film zrealizowany przez New York Timesa opowiadający o losach dzieci zamieszkujących regiony opanowane przez konflikty zbrojne.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=602&v=ecavbpCuvkI

 

Biznes i przemysł

Biznes jest pragmatyczny. Stawia na konkretne rozwiązania, które obniżają koszty, oszczędzają czas i usprawniają pracę. Technologie rozszerzonej rzeczywistości doskonale wpisują się w takie potrzeby. Mogą z powodzeniem optymalizować pracę w wielu zastosowaniach przemysłowych i biznesowych, a czasem okazują się wręcz przełomowe.  Z pewnością sprawdzają  się wszędzie tam, gdzie chcemy, aby system – lub człowiek za jego pośrednictwem – szybko nam coś podpowiedział.

W najbliższej przyszłości wyposażać będziemy pracowników w okulary, dzięki którym widoczne będą dodatkowe informacje przydatne w ich codziennej pracy, np. wirtualne instrukcje nałożone na rzeczywisty obraz. Skanując kod na części zamiennej lub pudle z przesyłką otrzymają informację o tym, czy prawidłowo montują część lub czy odłożyli pakunek w magazynie na właściwe miejsce.

Podobne problemy i możliwości znajdziemy w każdej branży, zawsze gdy pracownik podczas pracy musi skorzystać z wielu różnych źródeł danych. Przekłada się to na optymalizację kosztów związanych z obsługą i naprawą, procesami gwarancyjnymi, logistykę i poprawę wizerunku przedsiębiorstw w oczach klientów.

 Przykłady:

– Pracę na platformach wiertniczych. W razie awarii nawet szeregowy technik – wyposażony w okulary z wyświetlaczem AR – jest w stanie łatwo skontaktować się ze specjalistą od konkretnego urządzenia, który prześle instrukcję i zdalnie podpowie, jakie działania podjąć.

– Serwisanta farmy paneli słonecznych lub innego wysoko wyspecjalizowanego sprzętu, który musi dokonać niej niezbędnych napraw dzięki sprzętowi z funkcjami AR, będzie mógł widzieć na bieżąco kolejkę zadań do wykonania, lokalizację kolejnego punktów/urządzeń do odwiedzenia, mapę itp. Wszystko to pozwoli mu szybciej i łatwiej wykonać swoją pracę.

– Diagnostyk samochodowy, który ma na nosie okulary AR widzi wszelkie, przydatne w danej chwili informacje, dostarczane przez systemy diagnostyczne, bez konieczności wysiadania z samochodu. Nad takim rozwiązaniem pracuje już Bosch Auto Parts.

Bosch jest także autorem działającej już aplikacji  dla służb ratunkowych. Opracowano ją z myślą o autach koncernu Daimler. Gdy taki samochód weźmie udział wypadku, strażacy, którzy po wypadku zmuszeni są ciąć wzmocnienia i karoserię, dowiadują się za jej pośrednictwem,  w których miejscach powinni to robić, by możliwie najszybciej wydobyć poszkodowanych. Aplikacja ostrzeże ich również gdzie znajdują się potencjalnie niebezpieczne punktach samochodu (bak, akumulator).

Firma Boeing natomiast stworzyła swoje własne narzędzia AR, dzięki któremu, technicy składający produkty Boeinga (satelity) mogą podczas pracy w czasie rzeczywistym dostawać informacje dotyczące produktów, nad którymi pracują. Zastosowanie AR pozwoliło na prezentowanie pracownikom modeli 3D, które precyzyjnie demonstrowały poprawny sposób montażu.

https://www.computerworld.com/article/3214472/virtual-reality/virtual-reality-augmented-reality-mixed-reality-for-enterprise.html

 

Na koniec

Czas pokaże, jakimi możliwościami wykorzystania zaskoczy nas świat technologii wirtualnej rzeczywistości. Na koniec coś co zainteresuje niemal wszystkich, a zwłaszcza tych, dla których bardzo ważne są media społecznościowe.

Chcielibyście by na Facebooku wasze zdjęcie zastąpił wirtualny avatar? Będzie naśladował wasze gesty, uśmiechał się i ruszał ustami gdy mówi. Tak, będzie mógł rozmawiać z innym avatarem – rozmawiać, rysować, zaprezentować innym użytkownikom film lub zdjęcie, połączyć się telefonicznie z użytkownikiem, a nawet zrobić sobie selfie, które opublikuje  na wallu. To naprawdę warto obejrzeć. Pomysł robi wrażenie.

pomysł Facebooka:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=184&v=YuIgyKLPt3s

A jeśli nadal mało wam wizji futurologicznych poczytajcie o nowym pomyśle Nasa, które chce nas wysłać na marsa  lub obejrzyjcie film Hyper-Reality Keiichi Matsuda, w którym reżyser pokazuje jak świat wyglądać będzie, jeśli oszalejemy na punkcie VR, AR i jak w tym filmie MR:

https://www.youtube.com/watch?v=YJg02ivYzSs

 

Do zobaczenia w przyszłości 😉