Know How

SEO

Pozycjonownie, czyli co to jest SEO?

Katarzyna Natkaniec

 

Pozycjonowanie lub SEO – te dwie nazwy, traktowane jako synonimy, w ostatnim czasie usłyszeć lub przeczytać można coraz częściej w odniesieniu do budowania skutecznych strategii marketingowych. Co to właściwie jest, w jaki sposób przebiega, ile trwa i jak dużo kosztuje – na te pytania postaramy się odpowiedzieć!

 

 

Co to jest SEO?

Pozycjonowanie (lub SEO – Search Engine Optimization, optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych) to ogół działań mających na celu osiągnięcie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwarek internetowych, najczęściej Google. Wyszukiwanie odbywa się na podstawie zadanej frazy, a wynik uzależniony jest od przydatności strony w stosunku do wyszukiwanego hasła.  Co to znaczy?

Przydatność określana jest przez zawartość strony (ang. content). Wszelkie treści, które znajdują się w witrynie określają jej zgodność z frazą i eksperckość. Znaczenie ma jednak nie tylko treść. Dzieje się tak, ponieważ współczesne wyszukiwarki skanują cały kod strony internetowej, oceniając również to w jaki sposób jest zbudowana, czy znaczniki HTML użyte są na niej zgodnie z przeznaczeniem, czy posiada odpowiednio zdefiniowane metadane itd. Google posiada zbiór tylko im znanych czynników rankingowych. Badając je określa pozycję strony w wynikach wyszukiwania danego hasła.

Pozycjonowanie ma na celu doprowadzenie wszystkich tych czynników rankingowych na stronie do perfekcji. Obejmuje więc zarówno budowanie treści na stronie, jak i techniczną optymalizację kodu witryny. Często polega to na dodaniu nowych treści na stronę, modyfikacji starych, ustawieniu odpowiednich tytułów podstron, czy w końcu niewidocznej dla użytkownika optymalizacji kodu, np. podmianie rzędu nagłówków.

 

On-Site SEO i Off-Site SEO

Wspomniane wyżej działania w obszarze strony internetowej to nie wszystko. Wymienione optymalizacje nazywamy działaniami On-Site (ang. na stronie). Do pełnego i skutecznego przeprowadzenia działań pozycjonujących potrzebna jest jeszcze optymalizacja Off-Site (ang. poza stroną), obejmująca głównie działania na linkach prowadzących do witryny.

Wyszukiwarka internetowa wie, które witryny posiadają odnośniki do Twojej strony, ile ich jest, a nawet jakiej jakości są nie tylko same strony linkujące, ale również same linki! Działania Off-Site mają za zadanie tak zoptymalizować ilość i jakość tychże odnośników, żeby jak najlepiej działały na korzyść strony do której linkują.

 

Jak długo to trwa?

Skoro podstawowe definicje mamy za sobą, czas na jedno z najważniejszych pytań – jak długo to właściwie trwa? Ile czasu potrzeba, żeby dana strona znalazła się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania, a jeszcze lepiej w pierwszej trójce?

Niestety, na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi. Pozycjonowanie to w ogólności działanie marketingowe i tak samo jak z tradycyjnymi technikami marketingu, nie można przewidzieć dokładnych skutków przeprowadzonych działań jak i czasu, w którym dadzą efekt. Zamieszczając reklamę w gazecie, czy spot reklamowy w telewizji też nie jesteśmy w stanie z dużą dokładnością przewidzieć wielkości napływu nowych klientów i czasu, w którym będzie miał on miejsce. Z pozycjonowaniem jest jeszcze trudniej, ponieważ konkurencja jest olbrzymia (i jest nią każda inna strona na dany temat), a zmiany często na tyle subtelne, że musi minąć sporo czasu aby zostały przez roboty wyszukiwarek internetowych zauważone. Do tego dochodzą ciągłe zmiany algorytmów, nowe czynniki rankingowe, modyfikacja starych, działania marketingowe konkurencji… nie ma lekko 😊

Na każdym kroku powtarza się, że pozycjonowanie jest procesem ciągłym – i jest to prawda, biorąc pod uwagę wyżej wymienione czynniki, które powodują ciągłe fluktuacje pozycji. Jeżeli coś się w wyszukiwarce i jej algorytmach zmieniło, należy podjąć działania prewencyjne lub odbudowujące pozycje. Jeżeli konkurencja zaczęła umieszczać mnóstwo dobrej jakości artykułów, należy podmieść przydatność własnej strony… Żartobliwie można stwierdzić, że SEO to ciągła walka o pozycje strony klienta.

 

Ile to kosztuje?

Kolejne pytanie najczęściej zadawane przez klientów dotyczy kosztu pozycjonowania. Tu, niestety, ponownie odpowiedź nie jest łatwa i jednoznaczna.

Wszystko zależy od tematu, zakresu działań i stanu strony klienta. Jeżeli strona jest marnej jakości, a klient chce się znaleźć na szczycie wyników wyszukiwania dla bardzo konkurencyjnej frazy, to nie dość że działania promujące pochłoną dużo czasu, to również będą sporo kosztowały, prawdopodobnie bez widocznych skutków nawet przez parę miesięcy. Z drugiej strony, jeżeli klient posiada mocną markę, dobrze zrobioną i rozbudowaną stronę a konkurencyjność frazy nie należy do najwyższych, to działania pozycjonera będą ograniczyły się do „rozbudowy” tego, na co strona już zapracowała lub utrzymania pozycji.

No dobrze, mamy świadomość że to nie odpowiada na zadane pytanie, podamy więc liczby – pozycjonowanie może, w zależności od wcześniej wymienionych czynników, kosztować od 500zł miesięcznie wzwyż, bez górnej granicy.

Powyższe stwierdzenie implikuje współpracę na podstawie umowy abonamentowej, jednak w SEO możliwości jest dużo więcej – rozliczenie za pozycje danych fraz w wynikach wyszukiwania, za wykonaną pracę, audyt z wprowadzaniem zmian samodzielnie przez klienta… Każdy na pewno znajdzie opcje najbardziej odpowiadającą jego wymaganiom. (Ile kosztuje strona internetowa?)

 

Jaki efekt przynosi pozycjonowanie?

To kolejne pytanie, które stawiamy i na które nie możemy dokładnie odpowiedzieć. 😊

Postaramy się jednak nieco przybliżyć skutki SEO.

W przypadku dobrze wykonanej i skutecznej optymalizacji, w wyniku której strona internetowa znalazła się w czołowych wynikach wyszukiwania na bardzo konkurencyjne i dochodowe frazy, skutki pozycjonowania mogą być niesamowicie lukratywne pod względem finansowym i szerokie pod względem wizerunkowym. Tego typu udane kampanie powodują nie tylko wzrost liczby klientów i zamówień, ale również ruchu na stronie internetowej, a co za tym idzie – rozpoznawalności marki. Im bardziej marka jest rozpoznawalna, im więcej osób o niej mówi, tym szybciej ta rozpoznawalność rośnie drogą szeptaną, co z kolei ponownie może przełożyć się na wzrost liczby klientów.

Ten sam cel można osiągnąć wybierając również inną drogę. Wspomnieliśmy wyżej o bardzo konkurencyjnych frazach – a co jeśli zamiast tego, pozycjonowanie przeprowadzone zostanie dla bardzo dużej ilości rzadziej wyszukiwanych fraz? Z naszego osobistego doświadczenia, jak i badań przeprowadzonych w tym temacie wynika, że tego typu podejście często przynosi o wiele bardziej wymierne korzyści niż siłowe próby umiejscowienia strony wysoko w wynikach dla bardzo trudnych słów kluczowych. Jest to podejście optymalizujące frazy posiadające tzw. długi ogon (long-tail, np. „tanie biuro podatkowe w Poznaniu”), w przeciwieństwie do tego, które skupia się na frazach o krótkim ogonie (short-tail, np. „biuro podatkowe”).

Czasami jednak, jakkolwiek byśmy nie próbowali, pozycjonowanie nie przynosi rezultatów w oczekiwanym czasie. Co wtedy?

 

Google AdWords

Jeżeli chcecie szybko zwiększyć ruch na stronie lub podjąć krótkotrwałą kampanię reklamową, z pomocą przychodzi płatna usługa SEM (Seach Engine Marketing, ang. marketing w wyszukiwarkach) – Google AdWords.

AdWords to usługa PPC (pay per click, ang. płatność od kliknięcia) od Google, która umożliwia umieszczenie reklamy ponad organicznymi (tzn. niepłatnymi) wynikami wyszukiwarki internetowej. Pewnie nie raz zauważyliście, że pierwsze parę wyników ma dopisek REKLAMA – to właśnie wyniki pochodzące z AdWords. Płatność pobierana jest z wcześniej ustalonego budżetu dopiero w momencie, w którym użytkownik kliknie w reklamę. W porównaniu do pozycjonowania, koszty tego typu kampanii mogą być naprawdę duże, zaleca się więc zlecanie ich profesjonalistom, którzy utworzą kampanię w taki sposób, aby w jak najkrótszym czasie przyniosła jak największe korzyści jak najmniejszym kosztem.

 

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że powyższy artykuł rozjaśnił wam nieco popularny ostatnio temat pozycjonowania stron internetowych. Poznaliście podstawowe pojęcia i mechanizmy, które pozwolą wam lepiej zrozumieć na czym polega nasza praca i co robimy, abyście jako nasi Klienci zaistnieli w sieci.

W przypadku jakichkolwiek pytań – zarówno merytorycznych, jak i ofertowych, zapraszamy do bezpośredniego kontaktu z nami!

Chcesz artykuł na inny temat?

Masz pytania? Interesuje Cię oferta 1connect? A może potrzebujesz artykułu na podobny temat?
Napisz do nas.